Liikunta ja ravitsemus

Hei!

olen 25- vuotias nainen. Liikunta ja urheilu ovat aina olleet erittäin merkittävä osa elämääni. Viime vuosina olen treenannut kuntonyrkkeilyä ja sisäpyöräilyä, sekä kuntosalitreeniä, lisäksi lenkkeillyt ja jumpat, yhteensä n. kuusi treeniä viikossa. Ongelmat ovat alkaneet tänä vuonna, kun syöminen ja painonhallinta ovat alkaneet ahdistaa. Olen 56 kg ja 160 cm, paino on ollut rauhallisesti laskujohdannainen. Lasken kaloreita nettiohjelmilla melko pakkomielteisesti ja kalorimääriin liittyvä ahdistus on muodostunut ongelmaksi, jonka pohjalta olen hakeutunut terapiaan ja olen hoitosuhteessa myös psykiatriin, sillä aion hakea kelakorvausta terapialleni.

Kysymykseni sinulle liittyy enemmän ongelmani mahdolliseen fyysiseen puoleen. treenaan edelleen samanlailla, kuin ennen, mutta huomaan fyysisen suorituskykyni laskevan. sykkeet pysyvät samanlaisina, mutta lihasvoima heikentyy selvästi. Lihakset tärisevät myös levossa. Pidemmillä lenkeillä saatan kokea huimausta. Liikunta ja liikunnallisuus ovat valtavan tärkeä osa elämääni ja identiteettiäni ja liikunta on ollut suurin motivaatio lisätä syömistäni ja edistää parantumistani. Tällä hetkellä olen onnistunut nostamaan kaloreitani ja syön noin 1400 – 1600 kcal päivässä. Alla tyypillinen treeniviikkoni treenipäiväkirjasta.

Maanantai

kuntonyrkkeily 1:00

kuntosaliharjoittelu 0:25

Tiistai

lepo

Keskiviikko

spinning 1:00

kuntosaliharjoittelu 0:25

Torstai

kuntonyrkkeily, raskas 0:45

Perjantai

juoksu, melko kevyt 1:20

Lauantai

kuntopiiri 1:00

Sunnuntai

spinning 0:45

Toivoisin sinun vastaavan: Miten paljon kokoiseni ihmisen tulisi tällä harjoitusmäärällä syödä, paljonko energiaa tulisi saada? Voivatko fyysiset oireeni liittyä liian vähäiseen energiansaantiin? Vaikuttaako syömiseni mahdollisesti lihasvoiman heikkenemiseen? Voiko tämä olla minulle jo fyysisesti vaarallista?

Toivon saavani vastauksestasi asiantuntemuksella annettuja faktoja ja mahdollisesti sitä kautta lisämotivaatiota paranemisprosessiini. Omaiseni ja terapeuttini kannustavat minua syömään enemän, mutta he eivät ole alan asiantuntijoita. Syön kuitenkin ruokaa ja pelkään, että lisäruokailu lihottaisi minut.

Kiitos ja mukavaa syksyä!  

Kaisa Pulkkinen

Kaisa Pulkkinen vastaa

Terveystieteiden maisteri, laillistettu ravitsemusterapeutti

Hienoa, että olet tarttunut tilanteeseen, sinulla on motivaatio parantua ja välittäviä tukijoukkoja ympärillä.

Tällä hetkellä saamasi energiamäärä ei aktiivisen treenailun takia riitä oikein siihen, että elimistö toimisi kunnolla. Kuvailemasi oireet kertovat siitä, ettei kehosi enää jaksa laihduttamista. Vajavaista ruokavaliota seuraa usein puutostiloja. Alat sairastella flunssia useammin, hiuksia voi lähteä, iho huonontua ja vatsaoireita tulla.

Voisiko joku (kuka?) laatia sinulle ruokalistan, jonka mukaan uskaltaisit lisätä hyvänmakuisen, laadukkaan ja monipuolisen ruuan syömistä vähitellen? Ensimmäisessä ruokalistassa ruokamäärä voisi olla hiukan suurempi kuin mitä nyt syöt. Esimerkiksi muutaman sadan kalorin lisäyskään ei välttämättä tuo muutosta oloon. Ei myöskään toinen samanlainen lisäys. Ensimmäiset energialisäykset kuluvat ns. säästöliekin purkuun kun elimistö alkaa toimia hiukan paremmin.

Syömiseen määrää ei lisätä siksi, että painosi nousisi, vaan oman jaksamisen ja paremman voinnin takia. Ja jos ymmärsin oikein, haluatkin ennen kaikkea jaksaa taas paremmin ja varsinkin liikkuessa.

Kun syömisen määrää kaltaisessasi tilanteessa lisätään, ilmenee monesti ruuan määrään ja laatuun liittyviä huolia, kysymyksiä ja vaikeuksia. Näitä pelkoja ja vaikeita hetkiä on tärkeä käydä läpi jonkun läsnä olevan, syömistä tukevan henkilön kanssa. Kuka on tällainen tukihenkilö sinulle?

Suhde ruokaan tasapainottuu opettelun myötä. Opettelussa eteenpäin meno on tärkeää, vauhti ei niinkään. Päivä päivältä ahdistavat ajatukset valtaavat yhä vähemmän tilaa ja niiden hiljentäminen helpottuu.  Syömisen normalisoinnin opettelu voi kestää vuoden tai enemmänkin.

Listan mukaan syöminen on yleensä toimiva turva epävarmoina päivinä, etenkin paranemisen alussa. Sen ajan, jota sinulta ei kulu turhaan syömisen ajatteluun, voit käyttää kaikkeen muuhun mielestäsi kivaan tekemiseen.

Toivottavsti sait kaipaamiasi vastauksia. Mukavaa syksyä sinullekin!

Terveisin, Kaisa

Kysy asiantuntijalta

Kysymyksen esittäminen vaatii kirjautumisen.

Kirjaudu sisään