Lapsen suolistomikrobiston tukeminen

Hei, lapseni on 1-1,5 vuoden iässä syönyt viisi antibioottikuuria välikorvatulehduksiin, ja olen nyt huolissani näiden kuurien aiheuttamista haitoista pitkällä tähtäimellä. Olen lukenut, että toistuvista antibioottikuureista toipuminen vie suolistolta kauan, ja että varsinkin varhaislapsuudella (1-3v) on suuri merkitys elinikäisen suolistomikrobiston kehittymiseen ja suoliston kuntoon aikuisiälläkin - joilla puolestaan voi olla laajoja vaikutuksia terveyteen läpi elämän. Kysynkin nyt, miten voin parhaiten ruokavaliolla tukea lapseni tehokasta toipumista antibioottikuureista sekä mahdollistaa monipuolisen ja suotuisan suolistomikrobiston kehittymistä? Pahin pelkoni on, että mitään ei ole enää tehtävissä ja edessä on työläiden sairauksien sävyttämä lapsuus ja aikuisuus; lähisuvussa on autoimmuunisairauksia, mm. Crohnin tautia, joten geeniperimä ei ole lapselle paras mahdollinen tästä näkökulmasta. Lapsi on nyt 1v7kk, n. 88cm ja 12kg, normaalisti kehittynyt, liikkuvainen poika. Ei perussairauksia tai allergioita. Lapsi syö 5 ateriaa päivässä ja on kaikkiruokainen - emme syö kotona lihaa (päivällinen, iltapala) mutta päivähoidossa syö sekaruokaa (aamupala, lounas, välipala).
Kaisa Pulkkinen

Kaisa Pulkkinen vastaa

Terveystieteiden maisteri, laillistettu ravitsemusterapeutti

Tervehdys, Kiitos kysymyksestä. Ikävää, että lapsesi kärsii toistuvista välikorvatulehduksista. Hieno kuitenkin kuulla ja mikä tärkeintä, että poika on liikkuvainen, perusterve, kasvanut hyvin ja ruokarytmi mallillaan. Suolisto on nopeasti muuntuva ja hyvin aktiivinen elin, jonka mikrobisto muuttuu ravinnon, iän ja antibioottikuurien myötä. Suuri osa elimistön immuunijärjestelmästä sijaitsee suoliston alueella. Tutkimustiedon perusteella suolistomikrobisto suojaa haitallisia mikrobeja ja vierasaineita vastaan, vaikuttaa ravinnon muokkaukseen ja mahdollisesti rasvan varastoinnin säätelyyn. Pohdit, miten ruokavaliolla voisi korjata antibioottihoidon aiheuttamia muutoksia. Nykytiedon perusteella kasvisten ja täysjyväviljan sisältämä kuitu on eduksi hyödyllisten Bifido-bakteerien lisääntymiselle. Kuitu kulkee imeytymättömänä ohutsuolen läpi, jolloin paksusuolen bakteerit pääsevät töihin. Kun töitä riittää, mikrobikanta pysyy monipuolisena. Leikki-ikäisille lapsille hyvä tavoite on viisi kasvis-, hedelmä- tai marja-annosta päivässä. Yksi annos voi olla esimerkiksi pieni porkkana, hedelmänpuolikas tai 1 dl kasvisraastetta. Lisäksi on osoitettu, että ruokasuositusten mukainen, monipuolinen sekaravinto tasapainottaa ja auttaa pitämään suolistomikrobistoa monimuotoisempana. Voit tarkistella lapsesi ruokavalion täysipainoisuuden ja lukea leikki-ikäisen syömään oppimisen vaiheista täältä: Syödään yhdessä -ruokasuositukset lapsiperheille 2016 (pdf) Myös hyötymikrobit eli probiootit ovat avuksi antibioottihoidon aiheuttamien muutosten ehkäisemisessä ja korjaamisessa. Näyttää, että probioottien avulla voi myös ehkäistä lapsen allergiaa ja mahdollisesti ylipainoa. Hyötymikrobeista kannattaa valita hyvin tutkitut probiootit, kuten Lactobacillus GG. Apteekissa osataan varmasti auttaa sinua sopivan tuotteen valinnassa. Tulokset suolistomikrobiston terveysvaikutuksista ovat vielä osin ristiriitaisia, ja tutkimusta tarvitaan lisää. Tutkimus voi tuoda jatkossa vastauksen monen sairauden syntyyn ja ennaltaehkäisyyn. Suomalaiset ovat alan tutkimuksen kärjessä. Tällä hetkellä esimerkiksi Turun yliopiston Lapsipotilaiden ravitsemustila (BoCoPe) -tutkimuksessa selvitetään, onko tulehdusperäisiä pitkäaikaissairauksia, kuten tulehduksellisia suolistosairauksia, keliakiaa, lastenreumaa ja astmaa sairastavien lasten ravitsemustila ja suoliston mikrobisto poikkeava verrattuna terveisiin lapsiin. Toivottavasti vastauksestani oli apua. Mukavaa kesän jatkoa sinulle ja perheellesi, Kaisa

Kysy asiantuntijalta

Kysymyksen esittäminen vaatii kirjautumisen.

Kirjaudu sisään