Ayurveda ja ruokailurytmi

Hei,

Millaisia ruokailu/päivärytmiä eri kehotyyppien tulisi noudattaa? Onko ruokailuajoista poikkeaminen kuinka vakavaa, sillä oman  vaihtelevan elämänrytmini vuoksi en aina pysty syömään kehotyyppini mukaista ateriaa aivan täsmälliseen aikaan?

Kiitos vaustauksesta!

Anu Paavola

Anu Paavola vastaa

Ayurveda- ja jooga-asiantuntija

Hei Katri, 

Suo anteeksi, etta vastaan vasta nain myohaan. 

Ayurvedan mukaan jokaisen kehotyypin lautasella tulisi olla vuodenaikojen sadon tuotantoa. Sadot jakaantuvat kolmeen: kevat, kesa ja syksy. Talviruoka on tyypillisesti sysksyn satoa, jota voi sailyttaa pitkaan. Lisaksi kesan satoa voi sailoa (sokerissa, suolassa tai etikassa), jolloin siita tulee talven ajalle sopivaa. 

Ruokailurytmin tulisi olla seuraava; kevyt aamiainen, tukeva lounas ja kevyt illallinen. Ruuan sisallon tulisi olla suhteessa siihen miten paljon fyysista aktiviteettia harrastetaan paivan aikana.

Yleensa vata tyypit tarvitsevat enemman energiaa ja heidan tulee muistaa syoda saannollisesti ja ravintorikkaasti (esim runsaasti hyvia rasvoja). Olisi hyva aina paastota ruokailuaikojen valilla, jotta vatsa tyhjentyy, mutta vatan vatsalaukku yleensa tyhjenee nopeasti ja heille suositellaan usein valipalan syomista. Se tulee kuitenkin syoda vain jos edellinen ateria on sulanut. Taman voi mitata juomalla puoli lasillisa lamminta vetta. Jos sen seurauksena tulee royhtays, ruokaa on viela jaljella mahassa.

Pitta tyyppien ruokahalu on yleensa voimakas. Heidan onkin hyva syoda joka kerta kun he tuntevat itsensa nalkaiseksi, jotta heidan temperamenttisuus ei paase hallitsemattomaksi. Heidan on kuitenkin oltava vatan tavoin valmiita tunnistamaan oikea nalka esim janosta tai stressiin liittyvasta tarpeesta syoda ja tehda se vain silloin kun mahalaukku on jo tyhjennyt.

Kaphojen ruuansulatus ja aineenvaihdunta ovat hitaita. He voivatkin jatta joko ammupalan tai illallisen syomatta kokonaan. Paastoaminen on heille hyvaksi. Lyhyt ja usein toistuva paasto onkin kaphoille erinomainen keino pitaa ruuansulatus kunnossa. He nimittain kayttavat kaiken energian ruuasta hyvaksi ja saavat painon nousemaan helposti. Viimeaikainen innostus paastota kahtena paivana viikosta on juuri kapha tyypeille erittain sopiva.

Ruokailurytmista poikkeaminen on asia, johon kaikki tormaavat. Se vain on luonnolista, etta kaikki paivat eivat suju samalla lailla. Ayurveda opettaakin joustavuutta ennenkaikkea. Liiallinen saantojen noudattaminen aiheuttaa stressia. Jos joutuu poikkeamaan ideaalista rytmista on silloin muistettava ehdottomasti jauhaa ruoka mahdollisimman hienoksi suussa, syoda hitaasti ja olla ylensyomatta. Usein kiire saa ruokailuajat vaihtumaan. Kiireessa etenkin olisi tarkeaa, etta ruoka purtaisiin huolellisesti. Nopeasti syominen saa ruuansulatuksen jopa pysahtymaan ja silloin ravinteet eivat paase verenkiertoon. Vaikka olisi syonyt ison aterian, kohta jo alkaa uusi nalan tunne ja sokerin halu. Kiireessa hitaasti syominen ja kunnolla pureminen tuntuu oudolta mutta se mahdollistaa sen vahan ruuan imeytymisen vereen, jotta ainakin saa jonkun verran energiaa ja valttaa vasymyksen, turvotuksen ja muut mahdolliset ruuansulatushairiot.

Siloin talloin ruokailurytmista poikkeaminen ei haittaa. Jos paivarytmi on sellainen, etta poikkeamia on enemman niin on syyta puhua Ayurveda konsultin kanssa, joka osaa kehittaa vaihtoehtoisen mutta silti tasapainoisen rytmin.  

Kysy asiantuntijalta

Kysymyksen esittäminen vaatii kirjautumisen.

Kirjaudu sisään