1pv paasto

Hei olen 21 v. nainen ja kiinnostunut säännöllisestä päivän paastosta viikottain. Mitä pitäisi ottaa huomioon ja miten oikeastaan edes on järkevä paastota? Nyt olen n. 63kg ja 176cm. Nuorena olen ollut alipainoinen ja ehkä jotain syömishäiriön tynkää, kun tykkäsin olla syömättä. Tykkään edelleen siitä eikä minulle nälkä ole useinkaan mitenkään negatiivinen tunne vaan pikemminkin ihanan kevyt ja olen tottunut siihen hyvin ja tykkään siitä tunteesta. Tuntuu vaikealta suhtautua ruokaan täysin normaalisti ja nykyään sorrun mässyttelemään ruokaa ihan vain tylsyyteen ja aivan liikaa. Tai sitten on on helpoin olla kokonaan syömättä. Mietin siis, että voisikohan viikottaisesta paastopäivästä olla apua. Saisi sitten hallitustu aina olla vähän nälässäkin ja ehkä se sitten muihin päiviinkin muistuttaisi ettei sitä ruokaa tarvitse mässytellä tylsyyteen vaan keksiä jotain tekemistä mielummin.

Nyt ruokailutottumukseni ovat hyvin epäsäännölliset. Voin syödä 2krt päivässä tai lähes kokoajan. Parhaimmalta kuitenkin tuntuu kolme ruokaa päivässä (aamupala, ruoka, iltapala). Ruokavalioni meinaa olla ihan hirveän sokeripitoinen, mutta muuten ihan terveellinen. Muutenkin luonnehtisin elämäntapoja terveellisiksi. Ja olen ihan perusterve eikä muuten mitään erikoista. Voiko paastopäivän elää ihan vesilinjalla vai pitäisikö jotain energiaakin saada? Mitä ylipäätään pitäisi syödä/ juoda? Voiko kuinka paljon liikkua? Onko päivän paastosta mitään hyötyä/ haittaa?

Kaisa Pulkkinen

Kaisa Pulkkinen vastaa

Terveystieteiden maisteri, laillistettu ravitsemusterapeutti

Paastoamista ja sen hyötyjä pohtiessa on tärkeä huomioida, että kuvailet suhtautuvasi aika ajoin vaikeasti syömiseen. Silloin on tartuttava oikeisiin asioihin, eikä keskittyä suotta vain ruokaan ja liikuntaan. Sinun ei siis kannata mielestäni aloittaa paastoamista.

Vallalla oleva käsitys tänään on, että kuuluu olla jollain dieetillä tai hankkia treeniohjelma. Nekin, joiden ei tarvitsisi laihduttaa, laihduttavat. Elimistön hienosäätö menee epätasapainoon. Joudut turhaan kuluttamaan ajatuksia syömisen miettimiseen. Jaksamisesi kärsii.

Millaisia odotuksia liität paastoon? Kuvailetkin viestissäsi niitä hieman. Mieti, mistä muusta paaston lisäksi saat virkeän mielen, iloa ja hyvän olon? Syksy on hyvä aika aloittaa ihan uusi harrastus, vaikkapa jooga tai jokin taitolaji kuten maalaaminen.

Kehosi on terveyden kannalta sopusuhtaisissa mitoissa. Parhaassa ruokavaliossa on ruokia, joita voit syödä hyvällä mielellä ja rennolla otteella ympäri vuoden vuodesta toiseen. Mitä hyvää tunnet olossasi silloin, kun nautit päivässä aamupalan, ruuan ja iltapalan? Pyri saamaan näitä päiviä viikkoosi lisää ja kuuntele, miten kehosi reagoi säännölliseen syömiseen.

Tarkista proteiinin ja pehmeiden rasvojen määrä ruokavaliossasi. Saatko niitä riittävästi? Lisäämällä rasvaa ja proteiinia päiviisi voit onnistua vähentämään sokerinhimoa. Kokeile ainakin.

Syö joka aterialla kukkura kourallinen mieleisiksi maustettuja kasviksia (raasteet/salaatit/kypsennetyt), reilu oman kämmenesi kokoinen annos proteiinia esimerkiksi kanasta, annos rasvaa vaikkapa pähkinöistä tai avokadosta sekä annos energiaa runsaskuituisista viljatuotteista.

Ja muistathan huilata, mieluiten joka päivä! :)

Kysy asiantuntijalta

Kysymyksen esittäminen vaatii kirjautumisen.

Kirjaudu sisään