Rintalihasvamma | Terve.fi

Kysy asiantuntijalta

Rintalihasvamma
Tiistai, 27. huhtikuu 2010
Kysymys: 

Minulle sattui n.2kk sitten rintalihas vamma jossa uä:ssä todettiin pectoralis jänteen alueella osittainen/täydellinen repeämä.Vaivaa lähdettiin hoitamaan konservatiivisesti ja nyt 2kk jälkeen lihas voima on palautumassa ja liikeradat ovat normaalit.Olen innokas penkkipunnertaja ja kiinostaisi tietää vamman vaikutus myöhempään penkkailuun.Kannattaako kyseinen vamma leikata enää jos toiminta on suht.normaali.Uskaltaako kuormittaa max painoilla myöhemmin että kestää jos ei ole korjattu leikkaamalla.

Vastaus: 

Hei,
Vammasi on ollut osittainen repeämä, koska jos jänne menisi kokonaan poikki, niin se ei korjaantuisi ilman leikkausta, koska jänteen päät vetäytyvät katkeamisen jälkeen.

Paranemisesi vaikuttaa olevan hyvässä vauhdissa, koska liikeradat ovat jo palautuneet ja voimaakin on tullut jo takaisin. Näiden kahden kuukauden aikana on arpikudos jo kerinnyt hyvin muodostua vammakohtaan.

Arpikudos ei kuitenkaan ole lähellekään täydessä lujuudessaan, vaan täyden lujuuden saaminen vaatii aikaa muutamasta kuukaudesta jopa vuoteen, riippunen vamman laajuudesta. Eli malttia kuormituksen lisäämisessä, jotta jo hyvin alkanut paraneminen ei ota takapakkia arpikudoksen repeytyessä liian kovassa kuormituksessa.

Jatkossa harjoitellessasi voisit edetä esim. seuraavalla tavalla:
- treenin jälkeen kipua ei saa jäädä tuntumaan, jos kipu jää päälle muutamaksi tunniksi, pitää harjoittelupainoja keventää pariksi kerraksi ja sen jälkeen aloittaa taas nousujohteinen kuormitus.
- Jos kipu jää päälle hoida vamma aluetta kuten tulehdusta hoidetaan (kylmä,koho, kompressio ja lääkärin määräämät tulehduskipulääkkeet)

1. Vielä kuukauden verran voimakestävyys harjoittelua nousujohteisesti, kuunnellen oireita rintalihaksesta
2. sen jälkeen perusvoimaharjoitteisiin, mutta sen yläpäähän (toistot 9-12), parin kuukauden ajaksi
3. Seuraavassa vaiheessa pysytään vielä perusvoimaharjoitteissa, mutta sen alapäässä
( toistot 6-10) ja tätä pari kuukautta
4. Tässä vaiheessa voidaan jo aloittaa tarkka ja huolellinen kokeilu maksimivoimasta

Muista kuulostella tuntemuksia harjoitteluta, sen pitää olla nousujohteista, mutta pyritään välttämään liian kova harjoittelu ettei arpi repeä uudestaan. Jos harjoittelua ei tehdä nousujohteisesti, ei arvestakaan tule kestävä ja joustava, jolloin siitä tulee heikkolenkkisi.

On aivan mahdollista että pystyt vielä hyviin penkkituloksiisi, kunhan vain nyt maltat mielesi, etkä hurjastele painojen kanssa ja teet pitkäjänteisen nousujohteisesti töitä. Jos vähänkään olet epävarma kuntoutuksen etenemisestä, ota yhteys fysioterapeuttiin, joka voi ohjata prosessia oikeaan suuntaan.

Tsemppiä!

Luetuimmat kysymykset

Hermopinne polven sivulla - 22.04.2014 14:16
Pieleen mennyt aftan hoito - 18.04.2014 00:52
Vauvan pään kasvu - 18.04.2014 16:22
Sappirakkoleikkaukseen vai ei? - 20.04.2014 12:00
Alatiesynnytys vai sectio? - 15.04.2014 16:34
Ihossa täplä - 15.04.2014 13:38
kylki kivut - 19.06.2010 12:08
Niskan jumitila - 8.01.2009 19:13
Maksa-arvot - 23.04.2009 21:19