Rintalihas vamma kuntoutus.

Minulta leikattiin rintalihas vamma viikko sitten. Lihas oli irti varsinaisesta kiinnityskohdastaan.Lihas kiinitettiin ankkureilla olkaluuhun takaisin. Kahden viikon päästä leikkauksesta on tikkien/agraffien poisto,kantosidettä pidetään neljä viikkoa leikkauksesta. Leikkaus kertomuksessa lukee heiluriliikkeet sallittuja? uloskiertoa ei saa tehdä. Saako kädellä tehdä/kannattaako mitään neljään viikkoon vai odotellaanko että rauhoittuu paikat ja aloittaa kuntoutus myöhemmin. Millaisia kuntoutuksia kyseinen vamma vaatii myöhemmässä vaiheessa.

Ari-Pekka Lindberg

Ari-Pekka Lindberg vastaa

Fysioterapeutti, personal trainer

Hei,

Nyt alkuun on hyvä antaa ankkuroidun kiinnityskohdan arpeutua ja varsinainen kuntoutus aloitetaan tuon neljän viikon jälkeen.

Kuntoutus on aloitettava aktiivisella (mahdollisesti myös passiivisella, fysioterapeutin mobilisoinnilla) liikeradan aukaisulla, koska leikkauksen jälkeen arpeutunut kiinnityskohta on kiristynyt ja arpi, mikä muodostuu em. kohtaan pyrkii useamman kuukauden ajan kiristymään mikäli sille ei anneta liikettä joka sitä sopivan dynaamisesti venyttää.

Aktiivinen kuntoutus alkaa liikeradan dynaamisella aukaisulla ja limittäin sen kanssa lihaskestävyysharjoitukset. Alkuun laitteet ovat helppo ja turvallinen tapa aloittaa, mutta siirry hiljalleen vapaisiin painoihin, jotka ovat toiminnallisempia kehittäen siksi paremmin hermotusta, hallintaa, koordinaatiota ja motoriikkaa.

Lihaskestävyyssarjoista (toistot 15 + )tulee muutaman (5-6 viikkoa) siirtyä voimakestävyys( 12-15) ja perusvoima (6-12) sarjoihin ja viimeistään nyt myös vapaisiin painoihin, muista kuntouttaa samalla sellaisilla liikkeillä, missä vartalon hallinta ja tasapaino saa haastetta, koska ne kehittävät hermostoa paremmin ja antavat sitä kautta ”tehoa” liikkeisin (esim. jumppapallon päällä aluksi kahden käden penkkipunnerrukset käsipainoilla leveällä jalka-asennolla, sitten kavenna jalkojen asentoa, sitten vain yksi jalka maassa ja sitten yhdellä kädellä yksi jalka maassa…).

Koska Rintalihas on suunniteltu voimakkaaksi ja nopeaksi liikkeen tuottajaksi perusvoimasarjat palauttavat menetettyä voimaa. Perusvoimaharjoittelun jälkeen seuraa nopeusvoima-harjoitusjakso, jolla palautetaan takaisin nopeus lihakseen.

Toki voit perusvoiman jälkeen siirtyä hermostolliseen maksimivoimaharjoitteluun (1-3(6), mutta se saattaa olla lievä riski muutama kuukausi-puoli vuotta leikkauksesta, minkä vuoksi tässä vaiheessa tyytyisin perusvoimalla kehittämään voimaa takaisin ja seuraavan ”kierron” aikana kävisin maksimivoimakauden läpi, mikäli hermostollista maksimivoimaa kaipaat.

tsemppiä kuntoutukseen!

Ari-Pekka Lindberg Fysioterapeutti OMI Adv., MDT Cert., erikoistunut selän toimintaan ja terapeuttiseen harjoitteluun Personal Trainer