Kipu jaloissa sisäsääressä

Hei,

koitin viime keväänä aloittaa pienimuotoista lenkkeilyä,mutta jalkani sisäsääret kipeytyivät nopeasti. Kyseessä säären ja pohkeen väli, kipu alkaa noin 15cm jalkapohjasta ylöspäin. Heti suorituksen jälkeen kipukohdassa tuntuu jomotusta. Käsin koskien tuntuu siltä että kyseisessä kohdassa olisi iso mustelma.

Oletin sen aluksi olevan penikkatauti, mutta lepo ei auttanut. Kipu palasi heti kun koitin hölkätä.Kävin lääkärillä, jalat kuvattiin rasitusmurtumaepäilyn vuoksi. Kyse ei ollut siitä, onneksi. Sitten meni fysioterapeutille, joka havaitsi, että nilkkani ovat hieman löysät ja nilkka "tippuu"sisäänpäin. Sain mittojen mukaan tehdyt pohjalliset. Nyt olen uudelleen koittanut hölkätä näiden pohjallisten kanssa. Tulos on huono. Kipu palannut jälleen vaikka olen koittanut ottaa erittäin rauhallisesti. Jalat kestävät crosstrainerillä tehtävän liikkeen, johtuisiko siitä että jalka ei kokonaan nouse askelmalta? Kävellä pystyn. Ennen olen pystynyt hölkkäämään ilman tätä vaivaa.

Onko siis mitään tehtävissä? Voisiko hieronta parantaa vai pahentaa? Leikkaus? Kenen asiantuntijan puoleen voisin seuraavaksi kääntyä. En todellakaan halua uskoa,että tämä liikuntamuoto on minulta kielletty lopun elämääni.

Kiitos avusta!

Ari-Pekka Lindberg

Ari-Pekka Lindberg vastaa

Fysioterapeutti, personal trainer

Hei, Anatomisesti kyseisessä kohdassa sijaitsee Säären takaosan lihas ja varpaiden sekä isovarpaan pitkät koukistajalihakset. Se ettei Crosstrainer kipeytä kyseistä aluetta johtunee nimenomaan siitä että jalkateräsi pysyy alustalla koko ajan, kun taas hölkän aikana se irtoaa ja laskeutuu maahan. Tämä aiheuttaa huomattavasti kovemman rasituksen jalkaterän ja nilkan alueen lihaksiin. Nilkkasi mahdollinen löysyys vaatii vielä lisää lihastyötä kyseisiltä lihaksilta, jotta nilkan asento pysyy hallittuna askelluksessa. Lisäksi nilkkasi löysyys aiheuttanee jonkin asteisen virheasennon hölkätessä, mikä ylikuormittaa lisää myös lihaksia. Ylikuormitus voi olla yksi syy kipeytymiseen ja siinä tapauksessa, kuten on jo aloitettu, täytyy selvittää ylikuormituksen syy. Jos pohjallinen ei korjaa tilannetta, täytyy niitä korjata ja tilannetta tutkia uudelleen. Lisäksi voisit aloittaa säären alueen lihasten totuttamisen hölkkään asteittain; Kävele alkuun vauhtia hiljalleen nostaen 10-15 minuuttia, hölkkää sitten 3-4 minuuttia ja kävele 5 min, tee näitä hölkkä-kävelyjaksoja 2-4 ja lopuksi jälleen kävele 10-15 minuuttia hiljennellen loppua kohti. Alkuun voisit tehdä vain pari hölkkäjaksoa, mutta aina parin viikon jälkeen voit lisätä yhden. Voit myös lisätä hölkkäosuuden pituutta, mutta hiljalleen. Venyttele 10-30 sekunnin venytyksillä pohkeen alueen lihakset lähes päivittäin, aina harjoituksen jälkeen. Ongelma saattaa johtua toki muistakin nilkan ja säären alueen rakenteista ( ja myös ”penikkataudista – säären lihasaitiosyndroomasta – lihasaitiot ahtaat, jolloin verenkierto osittain estyy rasituksessa – toki silloin Crosstrainerkin todennäköisesti pahentaisi tilannetta), joten hakeudu esim. lääkärin kautta alaraajoihin perehtyneelle Fysioterapeutille. Ongelman syy on ratkaisu, muuten hoitokin on hakuammuntaa.

Kevätterveisin

A-P Lindberg, Fysioterapeutti OMI, MDT Personal Trainer