Painonnousu

Minulla todettiin tyypin II diabetes neljä vuotta sitten. Aluksi verensokeri pysyi kurissa tablettihoidolla, mutta myöhemmin se osoittautui riittämättömäksi. Lääkärini aloitti insuliinipistoshoidon kaksi kertaa päivässä. Ongelmana on se, että vuoden käytön jälkeen painoni on noussut 11 kg ja insuliini-annoksia on jouduttu lisäämään. Olen nyt lievästi ylipainoinen, mikä neuvoksi?

Jari Remes

Jari Remes vastaa

Painon nousu insuliinipistoshoidon aloittamisen jälkeen on aika tyypillinen hoitoon liittyvä ongelma. Tämä johtuu siitä, että verensokeri kulkeutuu lisäinsuliinin myötä paremmin kudoksiin ja näin olen kudokset saavat aiempaa paremmin energiaa. Tämä johtaa siihen, että elimistö varastoi ylijäämäenergian rasvaksi ja paino nousee.Ratkaisu löytyy dieetistä ja liikunnasta. Elimistösi saaman kokonaisenergiamäärän tulisi olla matalampi. Kehottaisin sinua ottamaan yhteyttä terveyskeskuksen ravitsemusterapeuttiin täsmällisten ohjeiden saamiseksi.Jari Remes, LT, sisätautien erikoislääkäri