Painon vaikutus veritulppaan

Minulla oli vajaan puolentoistavuoden aikana 2 kertaa veritulppa, joka oli lantion korkeudelle asti. Nykyisin on pysyvä ohennuslääkitys sekä tukisukka käytössä. Teen seisomatyötä, ja painoa on tulut viime aikoina aika reilusti, sanotaanko n. 10 kiloa vuoden aikana. Lääkityksestä ja tukisukasta huolimatta jalka on aina illalla kuin tukki, särkee yöllä jne. Voiko johtua painon noususta, vai onko syynä ehkä jokin muu. Olen myös miettinyt sitä, että voiko tulppa uusia, vaikka syön jatkuvasti ohennuslääkettä? Pitäisikö vaihtaa työhön, missä voi istua välillä päivän aikaan?

Kai Klintrup

Kai Klintrup vastaa

yleis- ja vatsaelinkirurgian erikoislääkäri

Jalan turpoaminen voi johtua veritulpan jälkitilasta eli ns postromboottisesta syndroomasta. Se tarkoittaa, että veritulpan seurauksena laskimoiden läpät ovat vaurioituneet, minkä seurauksena raaja turpoaa. Veritulpan uusiutumariski on aina olemassa, mutta riskin suuruus riippuu tietysti monesta asiasta: Mitä ohennuslääkettä syöt? Mikä on tukosten syy? Onko se selvitetty? Ylipaino lisää laskimotukoksen riskiä. Tässä tilanteessa ylipainolla ei liene suurta merkitystä, jos ajatellaan vain jalan turpoamista. Laskimotukoksen syy on jokatapauksessa hyvä selvittää.