Kysy asiantuntijalta: Anonymous - 24. March 2006 - 10:02 | Terve.fi

Kysy asiantuntijalta

Kysy asiantuntijalta: Anonymous - 24. March 2006 - 10:02
Perjantai, 24. maaliskuu 2006
Kysymys: 

olen 21- vuotias tyttö.olen syönyt yli 5 vuotta mielialalääkettä sepramia 20mg säännöliisesti. nyt minulla ilmeni 4.3 mahakipu ja pissavaiva. Tähystettiin, mutta ei näkynyt mitään syytä. rakko ei vaan tyhjene kunnolla;urologit epäili, että tämä lääke voisi vaikuttaa siihen, onko näin? Entä e-pillerit, lopetin viime marraskuussa, söin n. 3 vuotta? ja toinen asia. söin 15 päivän Trimoban 160mg 2 tablettia päivässä (oli kestokatetri 2 viikkoa), huomasin, että sormen päistä ja käämmenistä rupesi lähtemään nahka, lähti vaikka yritin rasvata usein. nyt loppui kuuri, niin myös nahan lähtö. Voiko se olla tämän antibiootin aiheuttama? Kiitos jo etu käteen.

Vastaus: 

Hei,
Tuntuu aika oudolta, jos virtsavaiva rakon tyhjenemisen hidastumisen tai huonon tyhjenemisen muodossa olisi ilmennyt vasta nyt 5 vuoden Sepramin syönnin jälkeen, olkoonkin että Sepram aiheuttaa n. 7%:lla potilaista virtsaamishäiriöitä. Yleensä haitat, jos ovat ilmaantuakseen, ilmenevät hoidon alkuvaiheessa. E-pillereillä tai niiden käytön lopettamisella ei ymmärtääkseni ole asian kanssa mitään tekemistä.
Mitä tulee tuohon Trimopaniin, joka on virtsatietulehduksissa tai ilmeisesti tässä tapauksessa kestokatetrin käytön yhteydessä virtatietulehdusten estämikseksi käytetty antibiootti, voi se hyvinkin olla sormenpääoireilun takana, mihin viittaa sekin, että  nahan lähtö sormenpäistä loppui lääkkeen käytön loputtua. Mutta vaikka näin olisikin, on mahdollisten vastaisuudessa ilmenevien virtsatietulehdusten hoitoon käytössä monia muitakin antibiootteja, joista monet sitä paitsi ovat aiemmin runsaasti käytettyä Trimopania käyttökelpoisempia. Trimopania on käytetty niin paljon, että sille resistenssiä (vastustuskykyä) on alkanut virtsatietutulehdusten aiheuttajabakteereissa esiintyä turhankin paljon, jolloin sen sijasta on käytettävä jotain muuta lääkettä.

Luetuimmat kysymykset

Syringomyelia? - 21.08.2014 16:40
Vauvan motorinen kehitys - 21.08.2014 13:05
UÄ-tutkimus. - 20.08.2014 17:10
Maksa-arvot - 23.04.2009 21:19
Turvonnut imusolmuke kaulalla - 17.01.2013 11:30
Flunssa ja alilämpö - 8.10.2013 11:18