Kotimaiset marjat ovat hyväksi verisuonille | Terve.fi
Uutinen
Kotimaiset marjat ovat hyväksi verisuonille

Sata grammaa marjoja ja lasillinen mehua päivässä voi laskea verenpainetta, lisätä hyödyllistä HDL-kolesterolia ja parantaa verihiutaleiden toimintaa. Suomalaistutkimuksen tulokset viittaavat siihen, että marjat ja niiden terveelliset polyfenolit saattavat olla avuksi sydän- ja verisuonitautien ehkäisemisessä.

Tutkimukseen osallistui 72 keski-ikäistä suomalaista, joilla oli kohonnut verenpaine, kolesteroliongelmia tai muita sydän- ja verisuonitautien riskitekijöitä. Puolet heistä nautti kahden kuukauden ajan päivittäin sata grammaa marjoja ja lasillisen marjamehua. Verrokit nauttivat energiamäärältä vastaavia ruokia ja juomia. Tutkittavat söivät pääasiassa mustikkaa ja mustaherukkaa, mutta myös mansikoita, vadelmia, puolukoita ja aroniaa.

Tutkimuksen teki erikoistutkija Iris Erlundin johtama ryhmä, jossa oli mukana tutkijoita Kansanterveyslaitoksesta, Suomen Punaisen Ristin Veripalvelusta ja Maa- ja elintarviketalouden tutkimuskeskuksesta.

Uutispalvelu Duodecim

Lähde:

American Journal of Clinical Nutrition 2008

Copyright © Kustannus Oy Duodecim 2008

11.02.2008
Jaa artikkeli: 
Artikkeli
Suomalaisten kolesterolitasot nousussa
Vuonna 2012 julkaistujen valtakunnallisten FINRISKI-tulosten mukaan vuosikymmeniä jatkunut suotuisa väestön kolesterolitasojen lasku on pysähtynyt,...
Artikkeli
Ravinnon rasvat ja sydänterveys
Ravinnon rasvat ovat olleet vilkkaan keskustelun kohteena. Omegat, transrasvat, välttämättömät rasvahapot, kylmäpuristetut öljyt vilisevät...
Artikkeli
Miten suhtautua kolesteroliin?
Kolesteroli on elimistössä tärkeä ainesosa. Sitä tarvitaan mm. solujen rakennusaineeksi sekä hormonien muodostukseen. Kolesterolin liiallinen määrä...
Artikkeli
Lääkkeetön vai lääkehoito korkeaan kolesteroliin?
Korkea kolesteroli lisää muiden riskitekijöiden kanssa sepelvaltimotaudin ja aivohalvauksen riskiä. Pelkkää kolesteroliarvoa ei kuitenkaan pidä...
Lähettämällä tämän lomakkeen hyväksyt Mollomin tietosuojalausekkeen.
Kirjoittaja
Uutispalvelu Duodecim

uutistoimitus, Suomalainen Lääkäriseura Duodecim

Viimeisimmät keskustelut

Artikkeli
Kolesteroli on elimistössä tärkeä ainesosa. Sitä tarvitaan mm. solujen...
Artikkeli
Ravinnon rasvat ovat olleet vilkkaan keskustelun kohteena. Omegat, transrasvat...

Kolesteroli - Viimeisimmät uutiset

Viimeisimmät blogikirjoitukset