Kasvisterolit ja -stanolit

Kasvistanoleja ja -steroleja on luonnostaan pieniä määriä kasviöljyissä, viljavalmisteissa, kasviksissa, hedelmissä, marjoissa ja pähkinöissä. Ne vähentävät ruuan mukana saatavan ja elimistön itsensä tuottaman kolesterolin imeytymistä suolistossa. Valmisteet pienentävät veren ns. huonon eli LDL-kolesterolin pitoisuutta vaikuttamatta kuitenkaan ns. hyvän HDL-kolesterolin ja triglyseridien pitoisuuteen.

Kasvistanoleja ja-steroleja sisältäviä elintarvikkeita voidaan halutessa käyttää sydänystävällisen ruokavalion tukena, kun tavoitteena on alentaa veren kolesterolipitoisuutta. Niiden lisääminen ruokavalioon tehostaa 10-15 prosentilla sydänystävällisen ruokavalion veren kokonais- ja LDL- kolesterolipitoisuutta pienentävää vaikutusta. Jotta kasvisteroleilla ja -stanoleilla on haluttu vaikutus, on tärkeää huolehtia riittävästä päivittäisestä käyttömäärästä, jotta vaikuttavaa ainetta saadaan kaksi grammaa päivässä.

Vaihtoehdot kasvisteroli- ja -stanolivalmisteiden riittävälle päivittäiselle annokselle

  • margariinit 35%, 32%, 23% (30g, 6 tl)
  • piimä (3 dl, 2 lasia)
  • maitojuoma (5 dl, 3 lasia)
  • jogurtti (1 purkki)
  • tehojuoma (1 pullo)
  • pikapuuro (1 annospussi)
  • leipä (4 siivua)

0 kommenttia

Kommentoi

Löydä lisätietoa hakusanalla

Mitä seuraavaksi?

Verkkovastaanotto

Kysy lääkärin mielipidettä kätevällä etävastaanotolla. Mikäli et tarvitse vastausta heti, lähetä kysymys jollekin kymmenistä Terve.fi:n asiantuntijoista.

Varaa aika lääkärille

Varaa aika lääkärin tai muun terveydenhuollon ammattilaisen vastaanotolle:

Lisää uusi kommentti

Lähettämällä tämän lomakkeen hyväksyt Mollomin tietosuojalausekkeen.