Magnesium

Ihmisen elimistön magnesiumista noin puolet on luustossa, n. 40 % eri solujen sisällä (lihakset ja pehmytkudokset) ja vain noin prosentin verran solujen ulkopuolisessa kudosnesteessä. Elimistön magnesiumtasapaino on yleensä hyvin stabiili.

Vaikutus

Magnesiumin läsnäolo on tarpeellinen lukemattomille biokemiallisille ja fysiologisille prosesseille, esim. glykolyysille, syklisen AMP:n muodostumiselle, energiaa vaativalle membraanikuljetukselle ja geneettisen koodin siirtämiselle. Magnesium aktivoi yli 300 erilaista entsyymiä. Solujen ulkopuolinen magnesium on tärkeä impulssin siirtymiselle hermo-lihasliitoksessa. Tässä se toimii yhdessä kalsiumin kanssa. Magnesiumlisästä on ollut hyötyä sydänsairauksien hoidossa.

Magnesiumsulfaattia (karvassuola) käytetään laksatiivina (ulostuslääkkeenä) ja magnesiumhydroksidia antasidina (liikahappoisuuteen). Magnesiumin puutteen hoitoon voidaan käyttää magnesiumsitraattia tai -aspartaattia, jotka imeytyvät hyvin eivätkä aiheuta ripulia tai muita haittavaikutuksia.

Tarve ja saanti

Magnesiumin tarvetta on vaikea arvioida. Väestön saantisuositus on miehille 350 milligrammaa ja naisille 280 milligrammaa päivässä. Korkeimmat magnesiumpitoisuudet löytyvät pähkinöistä, vihanneksista ja kokojyväviljasta. Viljan kuorimisessa menetetään yli 80 % magnesiumista. Hedelmistä banaanit ovat paras magnesiumin lähde.

Puute ja yliannostus

Magnesiumin puute voi kehittyä suoliston imeytymishäiriössä, alkoholismissa, joissakin munuaistaudeissa sekä käytettäessä kaliumin ja magnesiumin eritystä lisääviä diureetteja. Oireita ovat hermo-lihastoiminnan häiriöt, lihasheikkous ja kouristukset. Magnesiumin puutetta on myös raportoitu monien sairauksien yhteydessä. Se saattaa olla yksi sepelvaltimotautiin ja syöpään altistava tekijä. Vastasyntyneillä magnesiumin puutostila johtaa pian kouristusherkkyyteen ja sen on myös epäilty altistavan kätkyt-kuolemalle.

Magnesium ei terveellä ihmisellä aiheuta myrkytysoireita. Munuaisten vajaatoiminnassa suurentuntu magnesiumpitoisuus voi aiheuttaa keskushermoston ja sydämen toiminnan häiriöitä.

5 kommenttia

Kommentoi

Löydä lisätietoa hakusanalla

Mitä seuraavaksi?

Verkkovastaanotto

Kysy lääkärin mielipidettä kätevällä etävastaanotolla. Mikäli et tarvitse vastausta heti, lähetä kysymys jollekin kymmenistä Terve.fi:n asiantuntijoista.

Varaa aika lääkärille

Varaa aika lääkärin tai muun terveydenhuollon ammattilaisen vastaanotolle:

Kommentit

Vierailija (ei varmistettu)
Etsin magnesiumin luonnollisia lähteitä ja löysin tämän sivun. Kuvassa pähkinöitä ja manteleita, mihin tämä viittaa, koska muistini mukaan liha, kala ja vihannekset ovat parhaita, vai ovatko? Hassu sivu, koska oletin löytäväni tietoa, en höpötystä siitä mistä tietoa ei ole. Tosin tiedon ja ymmärryksen puute vaivaa isoa osaa lääketieteen osa-alueista, siitä useinmiten vaietaan vaikka olisi kaikille eduksi, että kerrotaan siltäosin kuin epävarmuuksia esiintyy. Hassu tiede, tuo lääketiede, heh!
Vierailija (ei varmistettu)
Hassua, kommentti tulee tuplana ... eikä kommenttini muotoilu näy lopputuloksessa, vaikkakin kirjoittaessa se näkyi aivan oikein.
Vierailija (ei varmistettu)
Hassua, kommentti tulee tuplana ... eikä kommenttini muotoilu näy lopputuloksessa, vaikkakin kirjoittaessa se näkyi aivan oikein.
Vierailija (ei varmistettu)
Etsin magnesiumin luonnollisia lähteitä ja löysin tämän sivun. Kuvassa pähkinöitä ja manteleita, mihin tämä viittaa, koska muistini mukaan liha, kala ja vihannekset ovat parhaita, vai ovatko? Hassu sivu, koska oletin löytäväni tietoa, en höpötystä siitä mistä tietoa ei ole. Tosin tiedon ja ymmärryksen puute vaivaa isoa osaa lääketieteen osa-alueista, siitä useinmiten vaietaan vaikka olisi kaikille eduksi, että kerrotaan siltäosin kuin epävarmuuksia esiintyy. Hassu tiede, tuo lääketiede, heh!
Vierailija (ei varmistettu)
Ilmeisesti joku "ituhippi" on laatinut kirjoituksen ja sentähden ei mainita lihaa eikä kalaa(tärkeät magnesiumin lähteet)

Lisää uusi kommentti

Lähettämällä tämän lomakkeen hyväksyt Mollomin tietosuojalausekkeen.