Jännityspäänsäryn hoito

liikuntaJaksottaisen jännityspäänsäryn parasta hoitoa ovat liikunta, venyttely ja voimistelu. Niska- ja hartialihasten rentoutus aamu- ja iltapäivisin on halpa ja oireita lievittävä keino. Fysioterapeutti laatii tarvittaessa potilaalle oman voimisteluohjelman ja käy läpi mahdolliset ergonomiset ongelmat. Myös fysioterapiaa, lääkinnällistä harjoitusterapiaa ja akupunktiota käytetään hoitona. Kipua voidaan lievittää lyhytaikaisella (alle 5 vrk) särkylääke- tai tulehduskipulääkehoidolla, johon voidaan tarvittaessa yhdistää lihaksia rentouttava lääke.

Kroonisen jännityspäänsäryn hoidossa on aluksi lopetettava särkylääkkeiden liikakäyttö, jos sitä on esiintynyt. Lääkehoito on tarpeen 1-6 kk lääkärin harkinnan mukaan. Lihaksia rentouttavaan lääkitykseen liitetään usein päänsäryn hoidoksi masennusta, ahdistusta tai jännittyneisyyttä lievittävä lääke. Perushoitona käytetään hierontaa, voimistelua, liikuntaa ja saunomista. Rentoutus- ja fysikaaliset hoidot sekä akupunktio auttavat joitakin potilaita. Työpaikan ergonomiaan ja taukoliikuntaan tulee kiinnittää huomiota.

Liikunta ja lihasten venyttely ovat tärkeimpiä hoitomuotoja. Liikuntamuodon valintaan tulee kiinnittää huomiota ettei niskahartiaseudun lihasten jännitystilaa pahenneta. Rintauintia pää kohoasennossa tulisi välttää. Suositeltavia lajeja ovat esim. oma kuntosaliohjelma venyttelyineen, sauvakävely, selkäuinti, voimistelu, pallopelit. Liikunnan tulisi olla säännöllistä vaikuttaakseen riittävästi.

0 kommenttia

Kommentoi

Löydä lisätietoa hakusanalla

Mitä seuraavaksi?

Verkkovastaanotto

Kysy lääkärin mielipidettä kätevällä etävastaanotolla. Mikäli et tarvitse vastausta heti, lähetä kysymys jollekin kymmenistä Terve.fi:n asiantuntijoista.

Varaa aika lääkärille

Varaa aika lääkärin tai muun terveydenhuollon ammattilaisen vastaanotolle:

Lisää uusi kommentti

Lähettämällä tämän lomakkeen hyväksyt Mollomin tietosuojalausekkeen.