Kilpirauhaslääke yhteydessä murtumavaaraan

Yli 70-vuotiaat levotyroksiini-kilpirauhaslääkkeen käyttäjät saattavat altistua luunmurtumille, tuore kanadalaistutkimus osoittaa. Havainnot viittaavat siihen, että levotyroksiiniin saattaa liittyä murtumariski jo tavallisina annoksina käytettynä.

Tutkimukseen osallistui 214 000 levotyroksiinikuurille vuosina 2002-2007 määrättyä yli 70-vuotiasta, joista joka kymmenes sai luunmurtuman nelivuotisen seurannan aikana.

Kun tutkijat vertasivat lääkityksellä olevia potilaisiin, joiden lääkitys oli jo lopetettu, murtumariski havaittiin lähes kaksinkertaiseksi. Riski oli sitä suurempi mitä suurempi annos oli, mutta jo tavalliset annoskoot liittyivät murtumiin.

British Medical Journalin julkaisemat tulokset ovat huomionarvoisia, sillä kilpirauhasen vajaatoiminta, jota levotyroksiinilla hoidetaan, on yleinen iäkkäiden vaiva. Tulokset antavatkin aiheen seurata tarkoin yli 70-vuotiaiden lääkityksiä, vaikka käytännössä lääkkeiden murtumavaikutus ei välttämättä ole kovin suuri.

Iän myötä kilpirauhashormonin merkitys yleensä vähenee, joten periaatteessa on mahdollista että nuorempana aloitettu lääkitys muuttuu vuosien varrella liian suureksi, jos sitä ei tarkisteta. Tämä voi olla yksi selitys ilmiölle, sillä kilpirauhasen liikatoiminta ja kilpirauhashormonin liiallisuus on liitetty murtumiin ja mm. lihasten heikkouteen, mikä myös voi lisätä murtumia.

Uutispalvelu Duodecim

Lähde: BMJ 2011

Copyright Duodecim 2011

Lue lisää:

Lääkärikirja: Kilpirauhasen vajaatoiminta

0 kommenttia

Kommentoi

Löydä lisätietoa hakusanalla

Mitä seuraavaksi?

Verkkovastaanotto

Kysy lääkärin mielipidettä kätevällä etävastaanotolla. Mikäli et tarvitse vastausta heti, lähetä kysymys jollekin kymmenistä Terve.fi:n asiantuntijoista.

Varaa aika lääkärille

Varaa aika lääkärin tai muun terveydenhuollon ammattilaisen vastaanotolle:

Lisää uusi kommentti

Lähettämällä tämän lomakkeen hyväksyt Mollomin tietosuojalausekkeen.