Terve.fi keskustelut - katso viestiketjua - FLIMMERI ja siihen kardio-aplaatio? | Terve.fi

FLIMMERI ja siihen kardio-aplaatio?

FLIMMERI ja siihen kardio-aplaatio?

ViestiKirjoittaja juuso » Pe Huhti 29, 2011 3:35 pm

Mulla on muutaman vuoden ollut flimmereitä eli rytmihäiriöitä. Useinmiten rytmi on kääntynyt sairaalassa lääkkeillä, mutta myös ihan itsekseenkin. Pari kertaa rytmi on käännetty kevyen nukutuksen ja sähköpotkun avulla. Nyt olen menossa tuollaiseen kardio aplaatioon, jossa nivusesta kuulema työnnetään laskimoita pitkin johdot sydämeen ja siellä poltetaan keuhkoista tulevien laskimoiden ympärille "aita", jonka sitten pitäisi estää virheellisten sähkösingnaalien tulo jotta sinussolmukkeesta tuleva oikea rytmi ei häiriinny. Potilas on siinä tajuissaan ja kertoilee toimenpidettä suorittaville lääkäreille kivun määrän.
Pelottaako - arvatkaas kuinka paljon.
Onko kellähän tästä kokemusta ja /tai muita neuvoja, jotta ja miten noita rytmihäiriöitä voisi estää.
Kuulin väitteen että Omega-3 kapselit lisäävät rytmihäiriöitä?
juuso

Rytmikset

ViestiKirjoittaja Nainen » Ma Touko 02, 2011 2:47 pm

Itselläni on ollut rytmihäiriöitä lähes aina ja olen syönyt lääkkeitä niihin kolmisenkymmentä vuotta. Eivät ainakaan minulla kalaöljykapselit niitä ole lisänneet. Minullahan taitaa kuitenkin olla kyse hyvinkin samanlaisista jutuista, kuin sinulla. Tuosta toimenpiteestäkin on ollut puhetta, mutta asia on vähän auki. Tuo toimenpidehän on kai vain pari munuuttia kestävä ja käsittääkseni aika idioottivarma, eli siis onnistuu yleensä aina. Rytmihäiriöiden kanssa taitaa olla vähän niin, että mitä tasaisempi ja rauhallisempi elämä on, sitä vähemmällä niiden kanssa pääsee, eikä pitkään valvominen ja yleensä huonot elämäntavat tule ollenkaan kysymykseen. Minulla yleensä se aika, kun lapset ovat syntyneet ja olen heidän kanssaan väsynyt ja valvonut, on ollut kaikkein "rytmihäiriöisintä" aikaa.-Muuten , olen tuosta toimenpiteestä lueskellut ja ihmisten kertomuksia kuunnellut ja ymmärtänyt, että sen jälkeen elämä yleensä helpottaa ja jaksaa "kuin oikeat ihmiset" :D
Nainen

katedriaplaatio

ViestiKirjoittaja juuso » Ma Touko 02, 2011 9:19 pm

#iso nauru# "kestää pari minuuttia". Kun sydämen rytmi käännetään sähköllä, se kestää nujkutuksineen "pari minuuttia" todellisuudessa sekin 10 -20 minsaa. Tuo aplaatio taasen kestää, jos kaikki siinä menee hyvin n 4,5 - 5 tintia ja potilasparka on koko ajan tajuissaan, toki kipulääkityksen alla. Sinä aikana lekurit työntävät sydämeen muutaman johdon, joiden päässä on ilmeisesti: -videokamera, -työkalupakki ja -sähköhitsilaitteet. Sitten ne siellä polttelevat syd vasemmassa kammiossa "aitaa" keuhkosta tulevien laskimoiden ympärille, jotta niistä lähtevät väärät sähkösingnaalit ei sotke sinussolmukkeen antamaa oikeaa rytmiä. Potilas siinä sitten kertoilee, jos tuntuu liian kipiältä - lisäävätten lääkettä ja jos tuntuu tosi kipiältä, esim sillo jos heitille sattupi moka ja menevätten sydänlihaksesta liian suurella virralla läpi - niin olen ymmärtänyt, että sillo potilas pistetään uneen ja lakaa avosydänleikkaus. Homma kait muuttuu sit kerralla hiukka pitemmäksi. Tosin tuo on erittäin harvinaista, kuulema.
Mutta, jos kaikki menee hyvin, niin avun vaivoihinsa n 6 - 70% saa.
Jottas sillai. #epäilee#
juuso

Katetri-ablaatiot

ViestiKirjoittaja Vuosimallia 1944 » Ti Heinä 17, 2012 10:37 pm

Minulle tehtiin neljä ablaatiota 2010 / 5 kk aikana,
Oireeni alkoivat 2006 silloin oli flimmereitä, ja 2009 kerran käännettiin lääkkeellä. Sitten TYKSiin lähete, ensimmäisellä kerralla ei kuulemma voitu tehdä mitään oli kuulemma riskaapelia. Siitä ronkinnasta sydämmeni vallan villiintyi viikon sisällä niin että paineli tuhatta ja sataa koko ajan, kuukauden sisäällä tehtiin toinen ablaatio-yritys ja silloin poltettiin sydämestäni joitain ratoja taisi olla 8 kertaa. Ei auttanut, kolmas kerta kun oli niin ei taaskaan voitu tehdä mitään ja viimeinen kerta viime kesäkuussa poltettiin kymmenkunta kertaa taas joitain ratoja. Juhannuksen maissa loppuivat kaikki ylimääräiset tykytykset mutta tulivat takaisin syksyllä joskin vaimeampina versioina.
Edelleenkin sydän värisee monesti päivän aikana ja välillä pulssi hakkaa 122/min. Ongelmana on ollut lisäksi se oikea jalkani on turvoksissa yli vuoden ajan, sormella painaessa tulee syviä kuoppia sääreen.
Lääkärille kun sitä näytin niin vain vilkaisi ja sanoi johtuva jostain muusta ?
Mitähän muusta voisi olla kysymys, oma arvioni on jonkinlainen sydämen vajaatoiminta kun jatkuvasti tikuttelee nopeita lyöntejä.
(Diagnoosini oli Ektooppinen etestakykardia TYKSissä.)
Johtuukohan siitä että olen yli kuusikymppinen ja ei kait enää mitään virkaa tällaisella mummelilla, niin ei tarvitse välittää mummon jaloista vaikka ovat turvoksissa?.

Anonymous on tönäissyt viestiketjua viimeksi klo Ti Heinä 17, 2012 10:37 pm
Vuosimallia 1944

Paluu Oireet, sairaudet ja hoidot