katso viestiketjua - Mikä avuksi stressiin? | Terve.fi

Mikä avuksi stressiin?

Mikä avuksi stressiin?

ViestiKirjoittaja böörnout » To Heinä 05, 2012 3:24 pm

Olen kova stressaamaan asioista, niin työpaikalla kuin muutenkin.

Yleensä tämä tarkoittaa käytännössä valvottuja öitä ja siitäpä se kierre onkin valmis.

Mikä avuksi stressiin ja liialliseen miettimiseen ja murehtimiseen?

Nimimerkki Toivoo on/off-katkaisinta ajatusvirtaan yön ajaksi ;)
böörnout

mietiskely, hiljentyminen, läsnäolo, vähänkin riittää

ViestiKirjoittaja Gubbe » Ti Syys 04, 2012 10:27 am

Olen saanut mietiskelystä ja joogasta yllättävän paljon apua omaan stressaantuneisuuteeni ja unettomuuteen.

Ja joogalla en tarkoita mitään itsensä vääntelyä maailman ihmeellisimpiin asentoihin niin että nikamat lentelevät ympäriinsä, vaan ihan vain joogan oppeihin tutustumista omin neuvoin, ensin lukemalla, sitten kokeilemalla omissa oloissa. En ole itse käynyt yhdelläkään joogatunnilla, mutta voin silti sanoa osaavani joogata ja hyötyväni siitä suunnattomasti.

Minusta jooga on yksi mietiskelyn muoto, ja päinvastoin. Mietiskely on pysähtymistä. Sitä voi kokeilla lukematta yhtään sivua mistään kirjasta. Yritä vain olla päivittäin hetki paikallasi ja ajattelematta yhtään mitään, tai keskittyä vaikka omaan hengitykseesi.

Tuon opettelu on auttanut ihan valtavasti esimerkiksi nukahtamisvaikeuksiin (kun päässä pyörii miljoona asiaa, jotka pitäisi tai haluaisi tehdä heti)!

Nämä ovat ihan hyviä kirjoja, joista voisi aloittaa:

http://www.vertaa.fi/kirjat_muut/978951 ... pecs.rhtml
http://www.bookplus.fi/kirjat/farhi,_do ... aa-4344735
Gubbe

Re: Mikä avuksi stressiin?

ViestiKirjoittaja Zippu » Ti Tammi 22, 2013 4:08 am

Minä olen myös kova stressaamaan kaikesta. Olen samaa mieltä, että jooga on hyvä stressinhallintakeino. Olen käynyt ying-joogassa; se on hyvin rauhallista, venyttelevää joogaa. Siitä on myös varmasti apua. Lisäksi kuuntelen ahkerasti rentoutuslevyjä, otan aikaa itselleni. Teen asioita, joista itse tykkään. Lukeminen auttaa rentoutumaan. Päiväkirjan kirjoittaminen auttaa myös. Lisäksi olen harjoitellut olemaan pikkusen armollisempi itselleni, kunpa osaisimme vielä olla vaatimatta itseltämme niin paljon. MInulla on ollut mahdollisuus jäädä vuorotteluvapaalle,siitä olen nauttinyt kympillä.
Ikä tekee tehtävänsä myös, pikkusen oppii ajan kanssa relaamaan.
Zippu

ViestiKirjoittaja Minnimarika » Su Maalis 03, 2013 4:39 pm

Jooga on kyllä ykkönen stressinlievityskeino. Itselläni auttaa myös kävelylenkki luonnossa, niin että etsin aina uusia reittejä ja pysähdyn katselemaan maisemia. Myös erilaiset rentoutuskasetit voivat auttaa.
Minnimarika

ViestiKirjoittaja Jaiko » Ti Maalis 19, 2013 10:39 pm

Liikunta yleensäkin auttaa.

Kokeileppas illalla nukkumaan mennessä laittaa työasiat mielessäsi salkkuun ja vie salkku mielessäsi ulko-oven ulkopuolelle odottelemaan töihin lähtöä. :pku:

Anonymous on tönäissyt viestiketjua viimeksi klo Ti Maalis 19, 2013 10:39 pm
Jaiko

Paluu Henkinen hyvinvointi