Huomio nautiskelijat - Tulevaisuuden suklaassa puolet vähemmän rasvaa? | Terve.fi
Uutinen
Huomio nautiskelijat - Tulevaisuuden suklaassa puolet vähemmän rasvaa?

Suklaan ystäville on luvassa ilouutinen: Nimittäin Britanniassa on kehitelty suklaa, joka sisältää vain puolet vähemmän rasvaa tavalliseen verrattuna. Brittiläiskemistit Warwickin yliopistosta ovat onnistuneet kehittämään suklaan, joka on puolet kevyempää. Salainen ase rasvan vähentymiseen suklaassa on hedelmämehu. Asiasta uutisoi Time.com -sivusto.

Kemistit kehittelivät uuden reseptin suklaalle. Tutkijoiden versiossa suklaasta vähennettiin kaakaovoita sekä maitorasvoja. Puuttuvat ainesosat korvattiin appelsiini- ja karpalomehulla. Työ oli tarkkaa, ja aineksia mitattiin mikrogrammoissa. Käyttäen uutta tekniikkaa, tutkijat ujuttivat mehun maidon sekä tumman ja vaalean suklaan sekaan.

Työn tarkkuus ja uusi menetelmä sekoittaa aineksia vaikuttaa siihen, että suklaan kermainen ja paksu suutuntuma pysyvät samanlaisena verrattuna tavalliseen suklaaseen. Suklaan ystävät voinevatkin tuulettaa tuoreen keksinnön johdosta, sillä perinteinen suklaa koostuu suurelta osin rasvasta, mikä ei ole terveellisen ruokavalion kannalta edullista.

Tutkijoiden mukaan suklaan sisältämä rasva on se, mitä suklaan ystävät himoitsevat, koska rasva antaa suklaalle sen koostumuksen. Suklaa sulaa suussa, mutta samalla sama suklaa rapsahtaa käsissä kun sitä katkaisee. Tutkijat sanovat, että ovat onnistuneet säilyttämään suklaan muut ominaisuudet samana, mutta rasvan määrä on pienentynyt.

Insinöörien tekemänä suklaa maistuu hieman enemmän hedelmäiseltä. Tutkijat ovat kuitenkin hakemassa vaihtoehtoja hedelmille, jolloin hedelmäistä makua saataisiin kevyestä suklaasta vähemmälle. Eräs vaihtoehto on vesi ja c-vitamiini.

Toistaiseksi kevyttä suklaata ei ole kuluttajille suunnatussa tuotannossa, mutta tutkijoiden mielestä heidän keksintöään voisi tulevaisuudessa hyödyntää myös kaupallisilla markkinoilla.

16.08.2012
Jaa artikkeli: 
Artikkeli
Kesäkuntoon kasveilla
Herättikö aurinko halun päästä kesäkuntoon? Kyllä! Kasveilla ja liikunnalla se onnistuu hyvin. Vaikka haluamme keventää, kannattaa muistaa että hyvä...
Artikkeli
Syö muistaaksesi!
Helli aivojasi rasvaisella kalalla ja kahvilla. Kyllä, luit oikein: kahvilla. Keski-iässä 3–5 kahvikupillista päivässä juovilla oli pienempi riski...
Artikkeli
Nautitko proteiineja riittävästi?
Proteiinit eli valkuaisaineet ovat elimistömme rakennusaineita. Ne toimivat erityisesti suojaravintoaineina, mutta antavat tarvittaessa...
Artikkeli
Ethän syö hampaitasi piloille?
Jatkuva napostelu on hampaiden kannalta erittäin rasittavaa. Noin puolen tunnin happohyökkäys syntyy lähes jokainen kerta, kun syöt tai juot jotain...
Lähettämällä tämän lomakkeen hyväksyt Mollomin tietosuojalausekkeen.
Kirjoittaja
Kaisa Kakko

Olen medianomi (AMK) vuosimallia 2011, freelancer sekä aktiivinen pöytälaatikkokirjailija. Terve Median kirjoittajana olen ollut vuodesta 2010. Terveyttäni ylläpitävät perhe, musiikki, ulkoilu, elokuvat sekä inspiroivat asiat. 

Viimeisimmät keskustelut

Uutinen
Nyt puhutaan puolukasta.Olen poiminut tai haluaisin mennä poimimaan, sanotaan...
Artikkeli
9 tutkittua syystä, joilla voit pitää aivoistasi huolta sekä vähentää...

Ravinto - Viimeisimmät uutiset

Viimeisimmät blogikirjoitukset