Miksei minulla ole itsekuria? Voiko sitä oppia?

Itsekuri – onko sitä vain suotu joillekin syntymälahjana enemmän kuin toisille? Voinko kehittää omaa itsekontrolliani ja tahdonvoimaani?

Miksi joku onnistuu pudottamaan painoaan ja pysymään ihannemitoissaan siinä missä toinen saa pian (jälleen) joko hyväksyä uudelleen pullahtaneet makkaransa ja pömppönsä tai yrittää laihduttamista uudelleen?

Miksei toinen saa millään jumpattua kotona, niin huippukätevästi oman olohuoneen lattialla, vaikka toinen veivaa kotizumbaa joka toinen päivä ja kertoo iloisesti, että se on niin helppoa ja kivaa? Onko niin, että joillakuilla vain on luonnostaan parempi itsekuri kuin toisilla?

Itsekuri on kuin lihas

Aihetta penkaiseva toimittaja ei äkkiseltään löydä yksioikoista vastausta kimurantteihin kysymyksiin. Mutta näyttää siltä, että monien mielestä itsekuri on kuin lihas, jonka voima on ehtyväistä mutta jota voi kehittää paremmaksi.

Aamulla tahdonvoimaa riittää ja illalla syön donitsin

Yhdysvaltalainen sosiaalipsykologi Roy F. Baumeister on esittänyt, että itsekontrolli ja tahdonvoima ovat rajallisia voimanlähteitä, jotka ehtyvät herkästi.

Yhdysvaltain psykologijärjestön (APA) sivustolla Baumeister kertoo esimerkin puolisosta, joka tavallisesti pystyy sivuuttamaan kumppaninsa typerät kommentit, mutta eräänä päivänä menettää malttinsa. Ehkä juuri tuona päivänä tavallisesti niin rauhallinen puoliso on erityisen kuormittunut esimerkiksi töiden takia, ja lopulta hänen hermonsa palaa.

Sama tahdonvoiman ehtyminen tapahtuu laihduttajalle, joka pystyy aamulla helposti kieltäytymään donitsista, mutta jolle herkkujen välttäminen käy päivän mittaan yhä vaikeammaksi.

Baumeister väittää, että tavallisella ihmisellä kuluu kolmesta neljään tuntia vuorokaudessa kieltäytyessä tahdonvoimansa avulla erilaisista asioista. Tahdonvoimaa ei käytetä vain silloin, kun estämme itseämme tekemästä jotakin väärää, vaan myös silloin, kun kontrolloimme omia ajatuksiamme ja tunteitamme.

Itseään ei kannata rajoittaa liikaa

Käykö niin, että jos rajoittaa tekemisiään liikaa – niin kuin moni laihduttaja syömisiään – kuluu itsekuri erityisen helposti loppuun? Nähtävästi näin voi tapahtua. Tohtoriopiskelija Essi Sairanen Jyväskylän yliopistosta sanoo Helsingin Sanomissa, että itsekuri voi väsyä kuin lihas. Sairanen on osa professori Raimo Lappalaisen ryhmää, joka tutkii painonhallintaan vaikuttavia psykologisia mekanismeja.

HS:n jutussa esitettyjä ajatuksia soveltaen: Jos ihminen yrittää painonhallinnassaan tukeutua jatkuvasti tiukkaan itsekuriin, mitä todennäköisimmin koko homma vesittyy. Kun kiellät itseltäsi himoitsemasi kakunpalan tai lempisuklaan, mitä ajattelet? Niinpä.

On rankkaa keskittyä koko ajan olemaan toteuttamatta halujaan. HS:n jutun mukaan joustava laihduttaminen toimii varmemmin kuin ankara, itsekuriin perustuva kieltäymysdieetti. Ei haittaa, että nyt söin jättiannoksen, sillä ensi kerralla voin syödä vähemmän. Ja kun teen tarpeeksi pieniä muutoksia ja valintoja, kykenen tekemään samoja valintoja koko elämäni enkä vain hetkisen.

Stressi voi murentaa itsehillintää

On osoitettu, että elämässä on hetkiä, jolloin itsekontrolli on vaikeampaa kuin tavallisesti. Stressi saattaa murentaa kykyä hillitä itseään tilanteissa, joissa pitäisi valita terveellisen ja epäterveellisen ruuan välillä, kertoo Neuron-tiedelehdessä julkaistu tutkimus.

Muuan tutkimus taas väittää, että ihmiset, joilla on itsekontrollia, kokevat itsensä muita tyytyväisemmäksi. Tutkimus on julkaistu Journal of Personality -lehdessä vuonna 2013.

Voiko itsekuria kehittää?

Monet kertovat, että itsekuria pystyy kehittämään. Tämä ei kuitenkaan onnistu niin, että kieltää itseltään esimerkiksi kaikki herkut kertarysäyttämällä, kertoo LCF life coach Anne Karilahti Huippukuntoon.fi-sivustolla. Pitää edetä pienemmin askelin:

  • Jos haluat vähentää esimerkiksi kahvinjuontia, ota aluksi jokin pieni, yksittäinen tavoite, vaikkapa vähentää kahvin määrä viidestä kupillisesta neljään. Kun tämä onnistuu, vähennä lisää.

Baumeister puolestaan kertoo APA-sivuston jutussa, ettei itsekontrolliharjoitusten täydy liittyä suoraan mihinkään jumppaamiseen tai herkuista kieltäytymiseen:

  • Voi esimerkiksi käyttää vasenta kättään oikean asemesta avatessaan ovea tai harjatessaan hampaita. Tärkeintä on tehdä jokin muutos tavanomaiseen tapaan, jolla tekee asioita.

Seuraavassa jutussa kerrotaan, että itsekuriaan voi kehittää erilaisten joogatekniikoiden avulla:

Mutta pitääkö aina olla niin kurinalainen?

Itsekurista on tullut nykyajan hyve, jota palvotaan ja tavoitellaan, kerrotaan Ylen jutussa. Terveys on nykyään varsinainen supertrendi, ja nykyään kieltäydytään milloin mistäkin: sokerista, muista epäterveelliseksi ajatelluista ruoka-aineista ja niin edespäin.

Nuorisotutkija Mikko Salasuo huomauttaa Ylen jutussa, että ihmiset ruoskivat itseään jo liikaakin. Eikö joskus voisi olla vähän armollisempi itselleen?

Lue myös:

Lapsen lihavuus voi johtua huonosta itsehillinnästä

Lapsen heikko itsehillintä voi tietää vaikeuksia myöhemmin

Oletko tunnollinen ihminen? Näin se voi vaikuttaa ikääsi

Lähteet:

Helsingin Sanomat

Terve.fi I ja II

Huippukuntoon.fi

Yle

Journal of Personality

American Psychological Association

Löydä lisätietoa hakusanalla

Mitä seuraavaksi?

Verkkovastaanotto

Kysy lääkärin mielipidettä kätevällä etävastaanotolla. Mikäli et tarvitse vastausta heti, lähetä kysymys jollekin kymmenistä Terve.fi:n asiantuntijoista.

Varaa aika lääkärille

Varaa aika lääkärin tai muun terveydenhuollon ammattilaisen vastaanotolle: