Mindfulness-meditaatiosta on apua tähänkin vaivaan

Traumanjälkeinen stressihäiriö voi parantua tai ainakin lievittyä mindfulness-meditaation avulla. Vaikutus ei ole kovin suuri, mutta menetelmä voi auttaa potilaita, joilla muut hoidot eivät ole toimineet.

Mindfulness-menetelmää sovelletaan esimerkiksi kognitiivisen psykoterapian piirissä, ja se lievittää mm. masennusta ja ahdistusta. Harjoitusten tarkoitus on auttaa ihmistä suuntaamaan tarkkaavaisuutensa tähän hetkeen ja meneillään olevaan toimintaan.

Nyt julkaistut tulokset perustuvat yhdysvaltalaistutkimukseen, johon värvättiin 116 traumaperäisestä stressihäiriöstä kärsivää keskimäärin 59-vuotiasta sotaveteraania. Heistä puolet satunnaistettiin mindfulness-ryhmään, jossa kokoonnuttiin viikoittain yhdeksän viikon ajan. Loput osallistuivat ryhmäterapiaan, jonka on osoitettu auttavan stressihäiriöpotilaita.

Mindfulness-ryhmään osallistuneet kokivat oireidensa lievittyneen selvästi enemmän kuin verrokkiryhmäläiset. Tämä havaittiin hoitojen aikana sekä kaksi kuukautta niiden jälkeen.

Oireiden lieventymisestä huolimatta vain noin puolet potilaista parantui traumanjälkeisestä stressihäiriöstä, mikä oli saman verran kuin verrokkiryhmässä. Vaatimattomasta tehosta huolimatta mindfulness voi sopia monille potilaille, jotka eivät ole saaneet apua muista hoitomenetelmistä, tutkijat kirjoittavat.

Traumaperäinen stressihäiriö syntyy traumaattisen tilanteen kuten onnettomuuden, sodan, väkivallan tai muun pelkoa, avuttomuutta tai kauhua aiheuttavan kokemuksen seurauksena. Tapahtumasta muistuttavat asiat ja tilanteet aiheuttavat voimakasta ahdistusta ja fyysisiä oireita. Potilas voi esimerkiksi kokea traumaattisen kokemuksen mielessään toistuvasti uudestaan muistikuvina tai unina. Myös esimerkiksi ärtyisyys, säikähtely, uniongelmat ja keskittymisvaikeudet ovat yleisiä. Noin 5 prosenttia ihmisistä kärsii traumaperäisestä stressihäiriöstä jossain vaiheessa elämäänsä.

Tutkimus julkaistiin Yhdysvaltojen lääkäriliiton JAMA-lehdessä.

Lähde:

Jama 2015

Lue mihin muuhun mindfulness-meditaatiosta on apua:

Mindfulness-menetelmä lievittää sydämen vajaatoimintaa

Mindfulness voi vähentää stressiä töissä

Mindfulness-meditaatio auttaa nukkumaan

0 kommenttia

Kommentoi

Löydä lisätietoa hakusanalla

Mitä seuraavaksi?

Verkkovastaanotto

Kysy lääkärin mielipidettä kätevällä etävastaanotolla. Mikäli et tarvitse vastausta heti, lähetä kysymys jollekin kymmenistä Terve.fi:n asiantuntijoista.

Varaa aika lääkärille

Varaa aika lääkärin tai muun terveydenhuollon ammattilaisen vastaanotolle:


Lisää uusi kommentti

Lähettämällä tämän lomakkeen hyväksyt Mollomin tietosuojalausekkeen.