Vinkkejä arkipäivän paineista selviytymiseen

Tässä 15 vinkkiä, joiden avulla voit viettää aikaasi mukavammin ja selviytyä paremmin arkipäivän paineista.

1. Herää aikaisemmin

Älä aloita uutta päivää kiireellä ja stressillä. Älä nouse vuoteesta kiireellä vaan venyttele aamukankeus pois jäsenistä ennen ylösnousua. Nauti aamuhetkestä, näin saat voimia ja iloa koko päiväksi.

2. Muista myönteinen asenne

Päivän saat valumaan hukkaan varmasti jos jo aamulla harmittelet ja murehdit tulevia asioita. Ajattele: Tänään tulee ihana päivä!

3. Käy kylmässä suihkussa

Kylmä suihku virkistää ja jääkylmä vesi karistaa väsymyksen.

4. Syö terveellinen aamiainen

Hyvä aamiainen antaa energiaa koko aamupäiväksi. Korvaa musta kahvi ja pulla esim. hedelmillä, tuoremehulla, täysjyväleivällä, jogurtilla ja puurolla.

5. Ole ystävällinen

Kaikki hyvä ja paha, jonka annat maailmalle, tulee sinulle kaksinkertaisena takaisin. Hymy ja kaunis sana ei maksa mitään.

6. Venyttele työn lomassa

Tee yksinkertaisia venyttelyharjoituksia kesken työpäivän. Se saa veren kiertämään ja ehkäisee lihaksien kipeytymisen. Ajatustoimintakin lähtee ikään kuin uudelleen käyntiin.

7. Liiku enemmän vapaa-aikana ja muista hyötyliikunta

Käytä portaita hissin sijaan. Muista raittiin ilman ja liikunnan merkitys terveelle mielelle. Kulje bussi- tai automatkat kävellen tai pyöräillen. Nauti syksyn kirpeistä tuoksuista ja liikunnan tuomasta hyvästä olosta.

8. Vitamiinit talteen

Hillitse makeanhimoa esim. hedelmillä, kasviksilla ja marjoilla. Täyty pakastimesi syksyn uusilla mehukkailla marjoilla. Niistä riittää energiaa koko talveksi.

9. Juo enemmän vettä

Juo vettä mieluiten useita litroja päivässä. Pidä mukanasi vesipulloa ja kotona kannua jääkaapissa. Makua voit raikastaa parilla sitruuna viipaleella. Vesi ei lihota, vaikuttaa ihon kuntoon ja edistää ruuansulatusta.

10. Hoida jalkojasi

Vaihtele jalkineitasi päivän aikana ja lepuuttele muutenkin jalkojasi. Kipristele varpaistasi ja pyörittele nilkkoja esim. työpöytäsi alla tai palaverin aikana. Rasvaa ja raspaa jalkojasi kotona.

11. Hemmottele joskus itseäsi

Likoa lämpimässä ja tuoksuvassa kylvyssä tai lue viltin alla viihdyttävää kirjaa. Unohda hetkeksi asiakirjat tai työpaperit! Tärkeintä on, että nautiskelet elämästä omalla, sinua rentouttavalla tavalla.

12. Juo vähemmän kahvia

Vähennä päivittäistä kahvinjuontiasi. Noin 2-4 kuppia päivässä on riittävästi. Juo kahvi tuoreena, vastakeitettynä.

13. Anna tiskien odottaa

Älä säntää heti töistä tullessasi keittiöön kuorimaan perunoita. Kotityöt eivät katoa minnekään. Ota ensin viiden minuutin lepo sohvalla ja anna pääsi tyhjentyä päivän työasioista.

14. Ota pieniä päivätorkkuja

Pienet nokoset piristävät. Älä nuku yli 20 minuuttia, sillä muuten vaivut syvään uneen ja herätessäsi olet tokkuraisempi kuin ennen unta. Jos on mahdollista, töissäkin voi sulkea hetkeksi silmänsä ja antaa ajatusten levähtää.

15. Puhu ja keskustele

Sano asiat suoraan. Keskustele tyynesti ja rauhallisesti. Niin töissä kuin kotonakin on avoin asioista keskustelu tärkeää. Patoutunut kiukku nakertaa itseluottamusta ja sosiaalisia suhteita.

Löydä lisätietoa hakusanalla

Mitä seuraavaksi?

Verkkovastaanotto

Kysy lääkärin mielipidettä kätevällä etävastaanotolla. Mikäli et tarvitse vastausta heti, lähetä kysymys jollekin kymmenistä Terve.fi:n asiantuntijoista.

Varaa aika lääkärille

Varaa aika lääkärin tai muun terveydenhuollon ammattilaisen vastaanotolle: