D-vitamiinilisästä hyötyä pimeänä vuoden aikana

D-vitamiinin tärkeys terveyden ja hyvinvoinnin osalta on itsestään selvää. Se kuuluu välttämättömiin ravintoaineisiin, suojaravintoaineisiin, joita kehomme ei tuota ympäri vuoden riittävästi. D-vitamiinin saantia tulee tarkkailla erityisesti pimeänä ja flunssana otollisena vuodenaikana. Kasvavien lasten ja toisaalta vanhusten D-vitamiinin saantiin pitää erityisesti kiinnittää huomioita. Lapset tarvitseva D-vitamiinia erityisesti luuston ja lihasten kasvuun. Vanhukset tarvitsevat D-vitamiinia muuta väestöryhmää enemmän heikkenevän imeytymisen ja hyväksikäytettävyyden takia.

D-vitamiinin saantisuosituksia on nostettu hiljattain perustellusti. Nykyiset saannin suositukset lapsille ovat 10 µg, samoin aikuisille, vanhuksille 20 µg. Joidenkin asiantuntijoiden mukaan näillä suositusarvoilla saavutetut plasman D-vitamiinipitoisuudet eivät kaikkien osalta riitä. On tunnettua, että D-vitamiinin hyväksikäyttö heikentävät iän lisäksi lihavuus. Auringon D-vitamiinin tuottoon iholla vaikuttavat päivittäinen altistusaika, vaatetus ja ihon väri. Suomessa plasman D-vitamiinin viitearvot ovat yleisesti 40-80 nanomoolia litrassa, nmol/l. Suomalaisilla talviaikaan tasot ovat keskimäärin 45 nmol/l. Osteoporoosilta suojautuminen vaatii viitearvon ylärajan lukuarvoja. Välimeren maissa viitearvot voivat olla 60-160 nmol/l tai korkeammat.

D-vitamiinin roolia eri sairauksien taustalla tutkitaan aktiivisesti Suomessa. Tutkimukset D-vitamiinin hyödystä muiden sairauksien osalta odottaa lisänäyttöjä. On esitetty arveluja, että veren D-vitamiinitason pitäisi tällöin olla yli 100 nmol/l. Tämä tarkoittaa suosituksia suurempaa D-vitamiinin saantia. 100 nmol/l-taso saavutetaan yleisesti päiväntasaajalla asuvilla pelkästään auringonvalon ja ravinnon voimin. Pohjoismaissa asuvilla tuon tason saavuttamiseen tarvitaan pimeänä vuoden aikana suosituksia suurempia saannin määriä. D-vitamiinin suurin turvallisen saannin rajana pidetään tällä hetkellä 100 µg/pv.

D-vitamiinin imeytyy ravintolisistä paremmin kuin ravinnosta, siksi ravintolisiä suositellaan usein täydentämään ruokavaliota. Ravintolisien osalta suositellaan öljypohjaisia valmisteita, sillä D-vitamiini tarvitsee kulkeutuakseen ja imeytyäkseen suolistossa samanaikaisesti rasvoja. Seerumin D-vitamiinin ajoittaisilla laboratoriomittauksilla on helpointa hakea yksilöllistä D-vitamiinin saanti suhteessa veriarvoihin sekä varmistaa riittävä D-vitamiinin saanti.

Kirjoittaja: Timo Kosonen

Lähteet:

Terveysväitteet: Ec.europa.eu - EU Register on nutrition and health claims

Terveyskirjasto.fi

Lue myös:

Monivitamiini ruokavalion tueksi flunssakaudella

Artikkeli on kumppanin tuottamaa sisältöä.

Löydä lisätietoa hakusanalla

Mitä seuraavaksi?

Verkkovastaanotto

Kysy lääkärin mielipidettä kätevällä etävastaanotolla. Mikäli et tarvitse vastausta heti, lähetä kysymys jollekin kymmenistä Terve.fi:n asiantuntijoista.

Varaa aika lääkärille

Varaa aika lääkärin tai muun terveydenhuollon ammattilaisen vastaanotolle: