Fenoliset yhdisteet suojaavat kasvia

Kasveissa esiintyy suuri määrä erilaisia fenolisia yhdisteitä, joita ei varsinaisesti luokitella ravintoaineiksi.

Fenoliset yhdisteet toimivat kasveissa muun muassa väripigmentteinä, suojaavat kasvia liialliselta UV-säteilyltä, tuhohyönteisiltä, viruksilta, bakteereilta ja sieniltä sekä toimivat kasvihormoneina. Näin ne vaikuttavat kasvin makuun, väriin, koostumukseen ja säilyvyyteen sekä toimivat antioksidantteina. Fenolisia yhdisteitä on eniten kasviksen, hedelmän tai marjan kuoressa ja juuri sen alla. Esimerkiksi omenan kuoriminen vähentää siitä saatavien flavonoidien määrää selvästi.

Fenolisiin yhdisteisiin luetaan hyvin suuri määrä rakenteeltaan erilaisia yhdisteitä, jotka voidaan jakaa flavonoideihin, fenolisiin happoihin, lignaaneihin ja tanniineihin. Jo yksistään flavonoideja tunnetaan jo yli 5000 eri lajia.


 
Flavonoideilla ja muilla fenolisilla yhdisteillä on havaittu olevan monia ihmisen terveydelle edullisia vaikutuksia. Flavonoidit ehkäisevät elimistössä tapahtuvia hapetusreaktioita, jolloin ne toimivat antioksidantteina myös ihmiselimistössä.

Fenolisten yhdisteiden lähteinä tunnetaan erityisesti marjat, hedelmät, kasvikset ja tee (sekä musta että vihreä). Yhdisteitä on myös kahvissa, kaakaossa ja punaviinissä.

Suomalaiset saavat yleensä ruokavaliostaan varsin vähän fenolisia yhdisteitä verrattuna muihin maihin. Meillä merkittävimmiksi lähteiksi nousevat marjat, täysmehut, omena, appelsiini, greippi, sipuli ja kukkakaali.

Ruokavaliossamme fenoliyhdisteitä on enemmän kuin mitään muita antioksidantteja. (Riitta Törrönen, 2006).

Flavonoidien puutetta ei ole havaittu ihmisillä tai eläimillä, eikä flavonoidien suositeltavia päivittäisiä saantimääriä ole voitu ainakaan vielä laatia. Tutkimuksissa on kuitenkin osoitettu, että runsas flavonoidien saanti ravinnosta saattaa pienentää riskiä sairastua esimerkiksi sydän- ja verisuonitautiin sekä tiettyihin syöpiin.

Erityyppisiä fenoliyhdisteitä saa monipuolisesti ruokavaliosta, joka sisältää vaihtelevasti erilaisia marjoja, hedelmiä, vihanneksia sekä kahvia ja teetä. Ravitsemussuositusten mukainen ruokavalio turvaa myös fenoliyhdisteiden monipuolisen saannin. Ravitsemussuosituksen mukaisesta ruokavaliosta fenoliyhdisteitä saadaan turvallinen määrä.

Lue myös:

Paljonko antioksidantteja tarvitaan ravinnosta?

0 kommenttia

Kommentoi

Löydä lisätietoa hakusanalla

Mitä seuraavaksi?

Verkkovastaanotto

Kysy lääkärin mielipidettä kätevällä etävastaanotolla. Mikäli et tarvitse vastausta heti, lähetä kysymys jollekin kymmenistä Terve.fi:n asiantuntijoista.

Varaa aika lääkärille

Varaa aika lääkärin tai muun terveydenhuollon ammattilaisen vastaanotolle:

Lisää uusi kommentti

Lähettämällä tämän lomakkeen hyväksyt Mollomin tietosuojalausekkeen.