Mistä motivaatiota muutokseen?

Vuoden vaihtuminen on kuin massiivinen maanantai: se on hetki, jolloin suurin osa innostuu tekemään muutoksen esimerkiksi elin- tai kulutustavoissaan, jos muutosta mielii.

Meitä motivoivat eri asiat, mutta yleensä ulkoisten motivaattoreiden, kuten rahapalkkion tai hyväksynnän, teho on lyhytaikainen. Motivaation pitäisikin aina kummuta itsestämme, kuten halusta olla terveempi, ja olla vapaaehtoista, sillä pakotettuna tulokset ovat harvoin pitkäikäisiä.

Yksin muutosta ei silti kannata tehdä. Lähipiirin kannustus ja ylipäätään muutoksen hyväksyminen on tärkeää. Ystävien kokemuksia kannattaa hyödyntää ja asiantuntijan kuuleminenkin voi olla viisasta, varsinkin, jos elämänmuutos on merkittävä tai olet epäonnistunut aikaisemmin useita kertoja.

Muista silti armollisuus, epäonnistumiset ovat inhimillisiä. Jos poltatkin pari tupakkaa tai herkuttelet yhden päivän, ei se sulje pois sitä mahdollisuutta, että voisit onnistua. Jatka muutosta ja muista, että jos se olisi helppoa, olisit tehnyt sen jo.

Pienet palkinnot matkan varrella ovat monille tärkeitä, joten muutos kannattaa pilkkoa välitavoitteisiin, jolloin voi iloita onnistumisistaan.

Tärkeintä on olla valmis muutokseen. Jos tammikuun synkkyys ei motivoi, odota aikaa, jolloin halu kumpuaa itsestäsi. Älä esimerkiksi väkisin aloilta laihdutusta, jos tiedät, että kaamos vetää mielen matalaksi tai töissä on alkuvuodesta hektisintä ja stressitasot taivaissa. Sitten varmista, että muutos on realistisesti toteutettavissa ja pidä siitä kiinni. Onnea matkaan!

Lähteet: Hidasta elämää, Päihdelinkki

Lue lisää:

Millainen on lihaskuntosi? Tee testi

Löydä lisätietoa hakusanalla

Mitä seuraavaksi?

Verkkovastaanotto

Kysy lääkärin mielipidettä kätevällä etävastaanotolla. Mikäli et tarvitse vastausta heti, lähetä kysymys jollekin kymmenistä Terve.fi:n asiantuntijoista.

Varaa aika lääkärille

Varaa aika lääkärin tai muun terveydenhuollon ammattilaisen vastaanotolle: