Mindfulness: Tunne itsesi

Tietoisen mielen harjoitusten avulla voit pysähtyä ja keskittyä itseesi: pyrkimys on oppia tuntemaan omia kehon tuntemuksiaan rauhallisessa ympäristössä.

  • Tietoisen mielen harjoitukset tapahtuvat yleensä istuen tai makuuasennossa.
  • Tietoisen mielen harjoitukset ovat henkisiä harjoituksia, joissa kehitetään omaa mieltään ja opitaan kokemaan itsensä paremmin.
  • Mindfulnessia käytetään masennuksen, ahdistuksen, stressin tai kivun hoitoon.

Älä murehdi

Mindfulnessilla voi saavuttaa tietoisemman, onnellisemman ja rennomman elämän, kertoo Mielenterveysseura.

Turha murehtiminen saattaa joskus kiinnittää huomiosi eiliseen, huomiseen tai menneisiin aikoihin. Tietoisen mielen harjoitukset auttavat meitä elämään nykyhetkessä.

Voi paremmin

Tietoisen mielen harjoitusten avulla oppimisesta voi tulla tehokkaampaa ja parempaa: keskittymiskyky, luovuus kuin hyvinvointikin saattavat tehostua harjoitusten avulla.

Tarkkaile ja säätele

Sekä mielen tyynnyttäminen että elämänkokemusten hyväksyvä ja positiivinen havainnointi alentavat stressiä ja auttavat tarkkaavaisuuden hallinnassa ja tunteiden säätelyssä.

Ole myötätuntoinen itseäsi kohtaan

Myötätunto itseämme kohtaan auttaa meitä selvittämään ja käsittelemään vaikeatkin tunteemme. Aalto yliopiston mukaan myötätunto itseä kohtaan jaetaan kolmeen osaan:

  1. Aina kun olemme vaikeiden asioiden sekä tunteiden äärellä ja kärsimme, ystävällinen ja lämmin suhtautuminen itseämme kohtaan tulee yhä tärkeämmäksi.
  2. Kokemus siitä, että vaikeudet ja kärsimys ovat osa ihmisyyttä. Tietoisuus siitä, että muutkin kokevat samoja tunteita, mitä itse koet.
  3. Hyväksyvä tietoinen läsnäolo ja omien kokemusten havainnointi sellaisina kuin ne ovat.

Tietoisen mielen harjoitusten päämääränä voidaan pitää tilaa, jossa kokee mielenrauhaa vaikeuksistaan huolimatta.

Tietoisen mielen harjoitusten avulla voi päästä itse asioiden ja murheiden alkujuurille ja purkaa sekä hyväksyä ne. Samalla kun tarkkailee ja käsittelee asioita syvällisellä tasolla, itsetuntemus paranee.

Tunne itsesi

Mindfulnessin tarkoitus on parantaa kokemusta itsestään ja kokea itsensä sellaisena kuin on. Rentoutumista pidetään yleensä mindfullnessin tarkoituksena, mutta se on prosessin sivutuote.

Lähteet

Aalto yliopisto

Mielenterveysseura

Lue lisää:

Zen-meditaatio auttaa kivun hallinnassa

Näin jokainen voi oppia meditoimaan!

Tietoinen läsnäolo kehittää itsetuntemusta


Korjattu 5.10.2017 klo 16.21 Tietoisen mielen harjoitusten avulla voit pysähtyä ja keskittyä itseesi: pyrkimys on oppia tuntemaan omia kehon tuntemuksiaan rauhallisessa ympäristössä.

Lauseesta on poistettu ylimääräinen sana.

0 kommenttia

Kommentoi

Löydä lisätietoa hakusanalla

Mitä seuraavaksi?

Verkkovastaanotto

Kysy lääkärin mielipidettä kätevällä etävastaanotolla. Mikäli et tarvitse vastausta heti, lähetä kysymys jollekin kymmenistä Terve.fi:n asiantuntijoista.

Varaa aika lääkärille

Varaa aika lääkärin tai muun terveydenhuollon ammattilaisen vastaanotolle:

Lisää uusi kommentti

Lähettämällä tämän lomakkeen hyväksyt Mollomin tietosuojalausekkeen.