Näin laitat aikataulut uusiksi!

Loman jälkeen työhön ja arkeen palaaminen voi tuntua aluksi työläältä. Useinkin päivärytmi on vaihtunut aika lailla toisenlaiseksi kuin normaalissa arjessa. Miten saat aikataulut toimiviksi loman jälkeen?

Lomalla olet saanut ladattua akkuja ja ehtinyt olla ja elellä vapaammin. Usein lomalla tulee myös uusia ideoita oman elämän suhteen. Joku saattaa esimerkiksivaihtaa työpaikkaa tai asuinpaikkaa lomalla saadun inspiraation tuloksena.

Vaikkei suuria muutoksia olisikaan tulossa, kannattaa elämä aikatauluttaa siten, että jää aikaa työn lisäksi myös muuhun.

Tee pieni harjoitus!

Pohdi ajankäyttöäsi: mikä vie aikaa, mitkä asiat on joka tapauksessa hoidettava, halusipa tai ei, mihin asioihin voit itse vaikuttaa. Voit myös pohdiskella, millaisen arjen haluat luoda itsellesi ja perheellesi.

Tee itsellesi tavoite ja pohdi, millä askelilla saavutat tavoitteesi. Jo hyvin pienillä muutoksilla lisäät hyvinvointia.

Kaikkea ei tarvitse tehdä kerralla

Aikataulujen kuriin laittaminen edellyttää itsekuria. Voit kokeilla aluksi aivan pieniä muutoksia. Esimerkiksi mikäli tapanasi on myöhästellä sovituista tapaamisista, kannattaa aikatauluissa ottaa huomioon siirtymät ja matka-ajat. Voit kokeilla, miltä tuntuu, kun lähdet tapaamisiin vaikkapa varttia aiemmin kuin olet tottunut.

Tehtävien jaksottamisella lisäät hyvää mieltä ja arjen hallintaa. Päivien kulkua kannattaa suunnitella, vaikkei minuuttiaikatauluista pitäisikään. Keskittymistä vaativille tehtäville on hyvä löytää aivan oma aikansa. Rutiiniluontoiset hommat saa yleensä tehtyä helpommin. Yleensäkin tehtävien kirjaaminen vähentää jo stressiä. Tehtävät voi lajitella tärkeysjärjestykseen: onko välttämätön tehtävä, aiheutuuko tekemättä jättämisestä haittaa? Kiireessä voit joustaa jälkimmäisestä ryhmästä.

Aikataulut vaihtelevat

Viikot ja kuukaudet vaihtelevat. Joskus on todella hektinen tilanne, sitten helpottaa. Tärkeää on osata löysätä silloin, kun siihen on mahdollisuus. Aikatauluttamisella tämä onnistuu, kun tiedät ainakin suunnilleen, milloin jokin projekti on ohi. Kannattaa pyrkiä elämään omannäköistä elämää. Tällöin kiireinen tilannekaan ei yllätä, kun siihen on itse voinut vaikuttaa.

Loman jälkeen töiden aloittaminen voi tuntua aluksi työläältä, mutta kesää on vielä jäljellä. Voit viettää iltaisin ja viikonloppuisin minilomaa. Päivittäisestä palautumisesta on tärkeä huolehtia pitkin vuotta. Aikataulujen luomisella ja ajoittaisella päivittämisellä lisäät hyvää oloa sekä itsellesi että läheisillesi. Aikaa löytyy kaikkeen tarvittavaan, kun hieman pohdit asioita ja suunnittelet päiviä ja tehtäviä etukäteen. Esimerkiksi aamulla voit pitää pienen tuumaustauon, jonka aikana ”luot päiväsi”. Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty!

Lähde ja lisää vinkkejä hyvää töihinpaluuseen: Huippukuntoon.fi

Löydä lisätietoa hakusanalla

Mitä seuraavaksi?

Verkkovastaanotto

Kysy lääkärin mielipidettä kätevällä etävastaanotolla. Mikäli et tarvitse vastausta heti, lähetä kysymys jollekin kymmenistä Terve.fi:n asiantuntijoista.

Varaa aika lääkärille

Varaa aika lääkärin tai muun terveydenhuollon ammattilaisen vastaanotolle: