Osaatko rentoutua?

Tiesitkö, että rentona olet vahvempi? Kun seisot rennosti, ikäänkuin jaloistasi maahan juurtuneena sinua on vaikea huojuttaa. Jos taas olet jäykkä ja yrität pysyä paikallasi, pienikin tönäisy saa sinut horjumaan.

Ihminen on fyysinen, psyykkinen ja henkinen kokonaisuus. Kun kaikki osa-alueet voivat hyvin, ihminenkin voi hyvin. Kun joku pala pettää, notkahtavat samalla kaikki muutkin. Näin me ajattelemme länsimaissa.

Itämaisessa lääketieteessä kaikki kolme osaa nähdään yhtenä, eikä niitä erotella toisistaan; ihmistä hoidetaankin aina kokonaisvaltaisesti. Siellä ajatellaan jopa niin, että ihminen parantaa lopulta itse itsensä. Parantaja toimii vain ohjaajana. Ihmisessä on siis paljon voimaa.

Osaatko pysähtyä?

Nykyajan elämäntapa kuluttaa. Se on kiireinen. Suorittava. Meluisa. Informaatiotulva on jatkuva. Koko ajan on omaksuttava uutta. Oltava sosiaalinen. Jaksettava. Ei ihminen kestä sitä loputtomiin.

Välillä täytyy päästää irti. Rentoutua. Rauhoittua.

Osaatko sinä? Uskallatko pysähtyä? Hiljentyä? Kuunnella itseäsi?

Kokeile!

Jos se tuntuu vaikealta, on onneksi olemassa työkaluja. Saatat päästä alkuun esimerkiksi näiden avulla:

Rauhallinen hiihtolenkki

Aurinko paistaa. Hanki hohtaa. Sauva narskahtaa lumihankeen. Suksi suhisee. Tuuli puhaltaa poskelle. Silloin olet vain sinä ja rauhallinen liike, kun lykit itseäsi eteenpäin. Lihasvoimalla. Tahdonvoimalla. Kehosi työskentelee, aistisi havainnoivat kauneuden. Elämä on tässä hetkessä.

Rentouttava shindo

Shindo on japanin kieltä ja tarkoittaa suomeksi sydämen ohjausta. Shindo-rentoutusvenyttely koostuu kuudesta helposta meridiaanivenytyksestä. Jokaisen venytyksen aikana kuunnellaan omaa kehoa ja mieltä. Tehdään venytykset juuri niin kuin ne hyvältä tuntuvat. Juuri silloin. Ei verrata toisiin. Ei verrata edelliseen omaan suoritukseen. Keskitytään kuulostelemaan tämän hetkisiä tuntemuksia. Ja kun tuntuu kireyksiä, niitä ravistellaan ja rapsutellaan pois. Huokaistaan! Ei suoriteta eikä rehkitä, vaan haetaan nautintoa ja hyvää oloa.

Stressiä poistava hengittäminen

Sitä voit tehdä esimerkiksi työpöytäsi äärellä, sohvalla, auton ratissa, bussissa ja lenkillä. Hengitä syvään sisään. Anna hengityksen kulkea navan alapuolelle asti. Tunne, kuinka uloshengitys lävistää koko keskikehon. Anna hengityksen tulla ulos huokauksena. Tee tätä muutamia kertoja. Tilanteesta riippuen. Hiljenny sitten kuuntelemaan mitä se sai aikaiseksi kehossasi. Mielessäsi. Miltä nyt tuntuu?

Kokonaisvaltaisesti itsellesi!

Yksi löytää rentouden tunteen musiikin avulla, toinen leipoen, kolmas lukien, neljäs koiraa rapsutellen ja viides lasta hellien.

Lähde: Huippukuntoon.fi

Löydä lisätietoa hakusanalla

Mitä seuraavaksi?

Verkkovastaanotto

Kysy lääkärin mielipidettä kätevällä etävastaanotolla. Mikäli et tarvitse vastausta heti, lähetä kysymys jollekin kymmenistä Terve.fi:n asiantuntijoista.

Varaa aika lääkärille

Varaa aika lääkärin tai muun terveydenhuollon ammattilaisen vastaanotolle: