Diabetesriski pienenee kasviksia lisäämällä ja lihaa vähentämällä

Terveellinen, kasvispainotteinen ruokavalio voi yhdysvaltalaistutkimuksen mukaan auttaa diabetesriskin pienentämisessä.

Hyödyt saadakseen ei tarvitse alkaa kasvissyöjäksi. Riittää, kun lisää kasvisten ja hedelmien osuutta ja vähentää lihansyöntiä.

Yhdysvaltalaisten havainnot perustuvat yli 200 000 naisen ja miehen yli 20-vuotiseen seurantaan ja toistuviin ruokavaliokartoituksiin. Seurannan aikana 16 000 osallistujalla todettiin aikuistyypin eli tyypin 2 diabetes.

Verrattuna lihapainotteisesti syöviin riski sairastua diabetekseen oli noin 20 prosenttia pienempi henkilöillä, jotka söivät runsaasti kasviksia ja hedelmiä ja vähänlaisesti lihaa.

Lihan välttäminen ja kasvisten suosiminen ei kuitenkaan automaattisesti tarkoittanut, että osallistujan ruokavalio oli terveellinen. Kun tutkijat huomioivat tämän analyysissaan, tulokset muuttuivat jonkin verran.

Verrattuna lihapainotteisesti syöviin riski sairastua diabetekseen oli 34 prosenttia pienempi kasvispainotteisesti syövillä henkilöillä, jotka suosivat mm. täysjyväviljoja, pähkinöitä, papuja ja muita palkokasveja, mutta vain 14 prosenttia pienempi, jos he söivät paljon sokeria, epäterveellisiä rasvoja ja huonoja hiilihydraatteja.

Yhdysvaltalaisten tulokset julkaistiin Plos Medicine -tiedejulkaisussa.

Lähde:

Plos Medicine 2016;DOI:10.1371/journal.pmed.1002039

Lue myös:

Kasvikset voivat pienentää haimatulehduksen riskiä

Kasvikset saavat aterian maistumaan paremmalta

Hedelmät ja kasvikset hillitsevät kilojen kertymistä

2 kommenttia

Kommentoi

Löydä lisätietoa hakusanalla

Mitä seuraavaksi?

Verkkovastaanotto

Kysy lääkärin mielipidettä kätevällä etävastaanotolla. Mikäli et tarvitse vastausta heti, lähetä kysymys jollekin kymmenistä Terve.fi:n asiantuntijoista.

Varaa aika lääkärille

Varaa aika lääkärin tai muun terveydenhuollon ammattilaisen vastaanotolle:

Kommentit

Vierailija (ei varmistettu)
Höpöjä, kun katsoo tutkimusta, niin lihan osuus on mitätön. Samalla perusteella voisi syyttää esim matalaa kolesterolia, niinkuin tutkimuksesta käy ilmi. Syy on tässäkin tutkimuksessa oikeasti runsashiilarisissa aineksissa, liikunnan vähäisyydessä ja vähäisessä kuidussa. Lihan syyttäminen kaikesta on taas uusi ilmiö, vaikka perusteeton. Toki eettisistä syistä lihan syönti kannattaa pitää kohtuudessa.
Vierailija (ei varmistettu)
Loytyykohan Suomesta kansantajuisia terveyssivustoja, jotka eivat olisi taytetty pseudotieteella ja elamantapahotolla? Tama terve.fi:kin on kuin lukisi Ilta=Sanomia...

Lisää uusi kommentti

Lähettämällä tämän lomakkeen hyväksyt Mollomin tietosuojalausekkeen.