Diabetes: Liikunnan merkitys

Tyypin 2 diabetes (aikuistyypin diabetes) on usein osa metabolista oireyhtymää, johon kuuluvat kohonneen verensokerin lisäksi vyötärölihavuus (ns. omenavatsa), kohonnut verenpaine, poikkeavat veren rasva-arvot, veren lisääntynyt hyytymistaipumus ja joskus kihti. Liikunta on kaikin puolin erittäin suositeltavaa tällaisessa tilanteessa.

Vähäinen liikunta altistaa tyypin 2 diabetekselle: vähän liikkuvien sairastumisriski on jopa kaksinkertainen verrattuna ahkerasti kuntoilevien sairastumisriskiin. Liikunnalla voidaan paitsi ehkäistä tyypin 2 diabetesta, myös hoitaa sitä. Liikunta lisää elimistön insuliiniherkkyyttä, pienentää plasman suurentunutta insuliinipitoisuutta ja parantaa sokerinsietoa.

Liikunta on kaikille suositeltavaa; liikuntamuodon löytäminen, joka tuo diabeetikolle psyykkistä ja fyysistä mielihyvää, motivoi samalla jatkamaan kuntoilua. Seurantatutkimusten perusteella päivittäisellä, vähintään puolen tunnin mittaisella kohtuukuormitteisella kestävyystyyppisellä liikunnalla on saatu ehkäistyä kakkostyypin diabeteksen ilmaantumista. Harjoittelu parantaa tyypin 2 diabeteksen hoitotasapainoa, vaikka ylipaino ei vähenisikään.

Säännöllinen liikunta parantaa sokeritasapainoa, tuo mielihyvää, parantaa insuliinin toimintaa ja kuluttaa energiaa, mikä helpottaa painonhallintaa. Suositus liikuntamäärästä on vähintään puoli tuntia viitenä päivänä viikossa; kestävyysliikunnan ja lihasvoimaharjoittelun suorittaminen yhdistettynä on mahdollisesti tehokkaampaa kuin yksittäisinä harjoitteina.

Liikunnan lisääminen yleensä vähentää diabeteslääkkeiden tarvetta ja lisää niiden sokeritasoa alentavaa vaikutusta. Etenkin insuliinihoitoisille olisi tärkeää mitata verensokereita usein, jotta osattaisiin mitoittaa insuliiniannokset suhteessa liikuntaan huomioiden edeltävä ruokailuhetki ja -määrä. Harjoitus tekee tässäkin mestarin, diabetes ei saisi olla este liikunnan harrastamiselle.

0 kommenttia

Kommentoi

Löydä lisätietoa hakusanalla

Mitä seuraavaksi?

Verkkovastaanotto

Kysy lääkärin mielipidettä kätevällä etävastaanotolla. Mikäli et tarvitse vastausta heti, lähetä kysymys jollekin kymmenistä Terve.fi:n asiantuntijoista.

Varaa aika lääkärille

Varaa aika lääkärin tai muun terveydenhuollon ammattilaisen vastaanotolle:

Lisää uusi kommentti

Lähettämällä tämän lomakkeen hyväksyt Mollomin tietosuojalausekkeen.