Henry Laasanen | Terve.fi

Henry Laasanen

Henry Laasanen on kirjan ”Naisten seksuaalinen valta” kirjoittaja ja pariutumisen asiantuntija.

Blogin painopistealue on pariutumismarkkinoiden tarkastelussa: miten pariutumismarkkinat toimivat ja mikä on niiden yhteys yhteiskunnan rakenteisiin.

Blogissa tarkastellaan muun muassa markkina-arvoteoriaa, alempitasoisia miehiä, seksuaalista valtaa, pelimiesoppeja ja tuoreimpia seksuaalisuuden tutkimuksia. Pyrkimyksenä on luoda osuva kuvaus pariutumisen todellisuudesta ilman moraalista tai normatiivista painolastia.

Blogin kirjoittaja: Henry Laasanen

6.07.2015 09:13

Kirjoitin aikaisemmin meikkauksen vaikutuksesta markkina-arvoon. Totesin, että kasvojen kauneutta on mahdollista parantaa huomattavasti varsinkin hiusten laitolla ja ihon epätasaisuuksien silottamisella.

Kauneusbloggaaja Em Ford on laittoi nettiin kuvia, joissa hän paljasti finnisen ihonsa. Vertailuksi hän laittoi kuvia vahvan meikin kanssa.

Video meikkauksen etenemisestä kertoo, kuinka markkina-arvo nousee meikin paksuuden funktiona.

Finninaamaiset kuvat saivat kommentteja kuten "Olet ruma!" tai "Olet ällöttävä!". Meikatut kuvat saivai kommentteja kuten "Näytät täydelliseltä!" tai "Kyseessä on valheellinen markkinointi!"

Em Fordin projekti on levinnyt laajalle mediaan ja siitä voi kiittää nuoren itseään esittelevän naisen korkeaa markkina-arvoa. Jos keski-ikäinen mies olisi huolestunut kasvojensa ulkonäöstä, ketään ei kiinnostaisi. Keski-ikäisen miehen ulkonäköä ei arvostella, koska kaikki tietävät sen olevan surkea. Kehuja keski-ikäinen mies saa, jos oma äiti on FB-kaverina.

Näin miehenä ihmetyttää se innokkuus, jolla nuoret naiset jaksavat esitellä ja murehtia naamaansa. Mikseivät he tee jotain järkevää vapaa-ajallaan, kuten shakinpeluuta?

Totuushan finneistä on se, että finnit ovat rumia kenellä tahansa. Mitä enemmän ja suurempia, sitä rumempaa. Eivät finnit toki markkina-arvoa romuta, jos muut kohdat ovat kuosissa. Finnit ovat kuin huonot hampaat tai läskipoimut: eräs negatiivinen kohta vartalossa.

Naisilla on finnien suhteen se etu, että he kykenevät peittämään finninsä meikillä. Finninaamainen nörtti joutuu elämään finnit näyttävästi esillä. Finnien peittämisellä naisen markkina-arvo nousee merkittävästi, jos kasvon luusto on muuten kunnossa, kuten Em Fordilla. Finneistään eroon päässyt nörtti on edelleen pelkkä nörtti.

Naisten meikkaamisen ja näppylöiden peittämisen pakkoa voi ajatella myös negatiivisesti. Joka päivä on meikattava luodakseen illuusion kelvollisesta ihosta. Jos meikin jättää välillä väliin, synkkä totuus paljastuu pakkelin alta.

Tavallaan meikki on myös valheellista markkinointia. Jos mies syyllistyy valheelliseen markkinointiin, miestä pidetään sikana.

Em Ford julistaa:

Olet kaunis - tunsitpa olevasi kuinka viallinen tahansa, kuinka huolestunut tahansa tai kuinka vaikeaa sinun on hankkia ystäviä tai olla itsevarma. Usko itseesi, elä anna kenenkään sanoa olevasi ruma, et edes itsesi.

Julistus kuulostaa naisille tyypilliseltä feel good tsemppaukselta, jota markkina-arvorelismin kannattajana en oikein ymmärrä. Miksi Em Ford ei voi hyväksyä tosiasioita kauneudesta? Finnit ovat rumia, meikkaus kaunistaa ja meikkaus on valheellista markkinointia.

Yhteenveto

Miksi ihmeessä media ruokkii naisten epärealistisia päiväunelmia ja tsemppiretoriikkaa, josta faktat loistavat poissaolollaan? Ei ihminen voi loihtia itsestään kauniin mielikuvaa kuin ohikiitäväksi sekunniksi, koska kauneuden tunne on peräisin muiden ihmisten reaktioista. Jos kauneuden tunne tulisi ihmisestä itsestään, kukaan ei meikkaisi tai pukeutuisi koreasti.

Miksi ihmeessä media nostaa framille nuorten kauniiden naisten marginaalisia markkina-arvo-ongelmia, kun kauneuden vähäosaisilla olisi todellisia ongelmia ratkottaviksi?

81788 | 9 kommenttia.
1.07.2015 08:49

Helsinkin uutisten deittigurut Mia Halonen ja Mervi Makkonen sanovat, että "Seiskan naiset hakevat liian usein kympin miestä".

  • Kuka vielä 30 vuotta sitten ajatteli niin, että puolison tulee viedä heti jalat alta. Tällainen romanttis-seksuaalinen hullaantuminen on ihan viime vuosikymmeninä tullut juttu, joka johtuu paljon Hollywoodista ja meille myydyistä unelmista.

No, kyllähän yli 50 vuotta vanhoissa suomalaisissa elokuvissakin on vallalla romanttis-seksuaalinen hullaantuminen, jossa rikkaan talon tytär lähtee kulkurin matkaan. Suomi-filmeissä tyytyminen kohtuulliseen elatuksen tarjoavaan aviomieheen näyttäytyy erittäin negatiivisessa valossa.

  • Muualla maailmassa länsimaalaisia pidetään ihan hulluina, kun ajattelemme tekevämme sen elämämme tärkeimmän päätöksen sen perusteella kuka kiinnostaa eniten baarissa kello yhden aikaan yöllä.

Tuollainen yökerhopäätös ei yleensä johda partnerin markkina-arvon maksimointiin, koska vaihtoehdot ovat vähissä ja tajunta on sumentunut. Pinnallinen ja harkitsematon valinta johtaa usein pitkäänn suhteeseen ja avioliittoon, koska alku on aina hankalinta.

Lukijat sanovat, että nirsojen naisten pitää alentaa rimaa: ”Jos haluaa rakkautta, pitää valita se seiskan mies”.

  • Näin se vaan menee, etenkin nuorilla naisilla. Jos seiskan mies menee juttelemaan seiskan naiselle, se on sama kuin seinälle yrittäisi puhua. Nainen ei ymmärrä että ei voida saada sellaista miestä, mikä julisteessa paljasti vatsalihaksensa, naisen ollessa teinityttö. Komea mies saattaa kyllä ryhtyä suhteeseen seiskan naisen kanssa, mutta ei koskaan tule häntä rakastamaan, arvostamaan ja pitämään "silmäteränään". Jos haluaa sen kohtelun, pitää valita seiskan mies.

Kommentoija on sekä oikeassa että väärässä. Oman tasoisille naisille juttelu on yleensä karvas kokemus miehille, koska naisia iskevät myös paljon tasokkaammat miehet. Samalla tavalla "oman tasoisen" työpaikan hakeminen on karvas kokemus perusmaisterille, koska samaa työpaikkaa hakee paljon koulutetumpia ihmisiä.

Kysymys on yksinkertaisesti kysynnästä ja tarjonnasta: naisille on paljon kysyntää ja se tekee heistä nirsoja. Miehistäkin tulisi paljon nirsompia, jos tarjontaa olisi paljon.

Riman alentaminen ei kuitenkaan onnistu vain päättämällä - ei vaikka henkilöä rakkausvalmennettaisiin täysteholla hyväksymään kohtuullinen miesehdokas. Jos henkilö tykkää vetää röökiä ja kitata Carilloa, parsakaalin tuputtaminen ei muuta häntä terveysintoilijaksi.

Korkea rima ei alene vain tiedostamalla riman korkeus, koska parinvalintapreferenssit eivät muodostu tietoisessa prosessissa. Preferenssit muodostuvat tiedostamattomasti ympäristön tarjoaminen signaalien pohjalta. Jos tarjontaa näyttää runsaalta ja tasokkaalta, ihmisten tiedostamaton mekanismi nostaa vaatimustasoa automaattisesti. Tyypilliselle nuorelle naiselle tarjonta näyttää ylenpalttiselta, koska viestejä ja lähestyjiä tunkee iholle niin baareissa kuin Tinderissäkin.

Miettikää itsenne työntekijäksi, jota työnantajat alkavat pommittaa työhönkutsuviesteillä. Yksi tarjoaa suurta palkkaa, toinen mainioita työehtoja. Rimanne työpaikan suhteen alkaa nousta. Ennen teille kelpasi mikä tahansa työ, kunhan jotakin edes olisi, mutta suuren työtarjousmäärän kohdatessanne teistä tulee nirsoja. Entä jos valitsettekin väärin ja ensi viikolla tulisi entistäkin parempi työtarjous? Olisitte "naimisissa" huonomman typaikan kanssa ja vallitseva tunne olisi harmitus loistavasta työpaikasta huolimatta.

Yhteenveto

On piristävää, että markkina-arvo kieli näyttää leviävän median laajempaan käyttöön, koska ilman markkina-arvojen ymmärtämistä totuudellinen puhe pariutumisesta on mahdotonta.

Näissä deittivalmentajia käsittelevissä jutuissa ei kuitenkaan sanota tarpeeksi selvästi, että kyse on naisten valmentamisesta. Miehet tarvitsevat aivan erilaisia oppeja, joita löytyy pelimiesguruilta.

81736 | 21 kommenttia.
26.06.2015 10:38

Tim Hardford väittää kirjassaan The Logic of Life (Google Books), että parinvalinnassa 98 % riippuu markkinaolosuhteista ja vain 2 % preferensseistä. Harfordin mukaan taloustieteilijät kykenevät kertomaan rakkauden takana piilevästä logiikasta.

Treffikumppanisi valikoituvat pääasiassa sen perusteella, mitä sattuu olemaan tarjolla.

Ei ole olemassa kovin luotettavia tutkimustuloksia siitä, että ihmiset olisivat valmiita laskemaan vaatimustasoaan aviokumppania valitessaan. Pikadeittailusta on sen sijaan tarjolla kiinnostavia todisteita.

Tutkimus (Can Anyone Be “The” One? Evidence on Mate Selection from Speed Dating) pikadeittailusta kertoo, että naisille kelpasi yksi mies kymmenestä, kun taas naiset kelpasivat miehille kaksi kertaa useammin. Pitkä miehet, hoikat naiset, tupakoimattomat ja hyvissä ammateissa työskentelevät saivat enemmän matcheja.

Merkittävä havainto pikadeittailusta oli se, että ihmiset muuttivat preferenssejään riippuen siitä, ketä sattui tulemaan paikalle. Ihmiset eivät näyttäneet etsivät "sitä yhtä oikeaa" tiettyjen preferenssien pohjalta.

Ihmiset alentavat vaatimuksiaan kohdatessaan heikon tarjonnan

Esimerkiksi miehet etsivät hoikkia naisia, mutta jos pikadeittitapahtumaan tulikin paljon ylipainoisia naisia, miehet tarjosivat enemmän matcheja ylipainoisille naisille. Niinä iltoina, jolloin pikadeiteitissä ei ollut mukana yhtään pitkiä miehiä, lyhyillä miehillä kävi paljon parempi flaksi kuin yleensä!

Ihmiset eivät jää odottamaan seuraavien pikadeittien parempaa tarjontaa, vaan he tyytyvät siihen, mitä on saatavilla. Pariutumisessa kyynikot voittavat romantikot 6-0.

  • Henkilökohtaiset preferenssit jäävät pahasti tarjonnan varjoon. Jotkut valitun partnerin ominaisuudet (kuten ammatti, pituus tai tupakointi) määrittyvät pitkälti tarjonnan mukaan. Tupakoinnissa 98 % jäi tarjonnan ja ainoastaan 2 % preferenssien kontolle. Matchien antaminen pitkille, laihoille tai koulutetuille henkilöille riippui 90 prosenttisesti tarjonnasta. Jotkin muut ominaisuudet (kuten ikä) selittyvät paremmin preferenssien perusteella, mutta preferenssit eivät koskaan ole dominoiva tekijä tarjontaan verrattuna. 

Suomeksi sanottuna, ihmiset eivät olleet kovinkaan innokkaita tinkimään treffipartnerin iästä, mutta muista potentiaalisen partnerin toivotuista omainaisuuksista oltiin valmiit luopumaan, jos tarjonta oli heikkoa.

Pikadeittitutkimus ei suoranaisesti kerro, että ihmiset eivät ole nirsoja, sillä naisille kelpasi vain yksi kymmenestä miehestä. Tutkimus kertoo sen sijaan, että ihmiset ovat paljon nirsompia silloin, kun heillä on varaa olla nirsoja. Pariutumismarkkinoilla ihmiset tyytyvät saatavilla olevaan tarjontaan.

Ihmiset valitsevat aviopartnerin huolellisemmin kuin partnerin muunlaisiin suhteisiin, mutta aviopartnerikin on valittava niiden henkilöiden joukosta, joita henkilö sattuu deittailemaan.

Harford pohtii, että ihmiset ovat kykeneviä sopeutumaan sekä pariutumismarkkinoiden olosuhteisiin että erilaisiin partnereihin pitkäaikaisissa parisuhteissa.

Yhteenveto

Ihmisten pariutuminen riippuu tarjonnasta ja tuurista. Kuinka monta potentialista partneria deittasit ennen valintaasi? Vertaa tuota lukua koko Suomen potentiaalisiin partnereihin, jotka jäivät sinulta deittaamatta.

Henkilöt eivät useinkaan kykene deittailemaan kuin muutamia henkilöitä ja heidän puolisonsa valikoituu noiden henkilöiden joukosta. Kuka sinkku sattui olemaan baarissa samana iltana kuin sinä? Kuka sinkku sattui olemaan aktiivinen nettideittisivustolla juuri sopivaan aikaan?

"Siitä oikeasta" puhuminen on suurelta osin sumutusta, koska ihmiset kykenevät rakastumaan hyvin erilaisia ominaisuuskombinaatioita edustaviin ihmisiin, jotka vain sattuvat olemaan tarjolla tietyllä hetkellä.

81679 | 12 kommenttia.
23.06.2015 07:48

34-vuotias hämmentynyt perheenäiti kirjoittaa vauva-palstalla seuraavasti:

  • Pari päivää sitten täällä keskusteltiin kovasti naisen parhaasta iästä, siitä miten yli 20-vuotiaana nainen rupsahtaa ja yli kolmekymppinen varsinkin joutaa jo kellariin häpeämään. Seurasin näitä keskusteluja sivusilmällä mutta nyt taas kesän tullen huomaan törmääväni itse varsin erilaiseen ilmiöön. Olen 34-vuotias perheenäiti ja ollut poissa biletyskuvioista viimeisten vuosien ajan. Lasten ohella on aina kiinnostanut muutkin asiat, oma ulkonäkö, kroppa ja hiukset ja leikkikentän laidalla seisoskelun lisäksi olen pitänyt itseni peruskunnossa, opiskellut ja luonut myös uraa sen minkä näiltä pikkulapsivuosilta olen pystynyt. Olen ajatellut että näillä ikävuosilla ja ulkonäöllä se olisi jokin +40-vuotiaiden miesten kasti joka sivusilmällä tiirailee mutta auta varjele mikä hämmennys, nuoret miehet ovat niitä jotka eniten lähestyvät ja ehdottelevat niin että perheenäidin poskia kuumottaa!!! Ihmettelen vain sitä, että mitä ihmettä muutamien vuosien aikana on tapahtunut, en muista että ollessani esim. 25-vuotias olisi nuoret miehet tähän tyyliin kiehnänneet vieressä. Ja ihan tosissaan ja ihaillen siis tuntuvat olevan.

Perheenäitiä ihmetyttää lisääntynyt kysyntä, koska hänen ollessaan 10 vuotta nuorempi, miehiä ei pörrännyt ympärillä samalla lailla. Miten on mahdollista, että halukkaiden miesten määrä lisääntyy, vaikka kohonneen iän, lapsien ja varattuuden pitäisi alentaa naisen markkina-arvoa?

Omilta baarivuosiltani muistan, että hiukan ikääntyneet perheenäidit suhtautuivat minuun kaikkein vastaanottavaisimmin, jopa sormustaan piilotelleen. Sinkkunaiset - ja varsinkin nuoremmat sinkkunaiset - eivät koskaan suhtautuneet minuun yhtä vastaanottavaisesti ja iloisesti kuin varatut perheenäidit. Perheenäidit kohtelivat minua kuin ihmistä ikään, vaikka kyseessä oli pariutuminen. Perheenäidit olivat viettäneet vuosia keittiössä poissa markkinoilta. Heillä oli palava halu testata omaa viehätysvoimaansa ja kaikki miehiltä tullut huomio näytti olevan positiivista, vaikka mitään aikomuksia pettämiseen ei ollutkaan. Toisaalta sormustaan piilottelevat perheenäidit olivat sinkkumiehen kannalta rasittavia, koska heihin tuhraantui kallista aikaa.

Eräs selitys perheenäidin kasvaneelle viennille ovat ympäristöön lähetetyt positiiviset signaalit. Kun pojankloppi tulee iskemään, perheenäiti katsoo poikaa hymyillen silmin ja osallistuu innokkaana läpänheittoon. Nuoret sinkkunaiset käyttäytyvät usein täysin päinvastoin: he liimautuvat kavereittensa keskelle ja välttelevät positiivista kontaktia, jotta epätoivotuista kosijoista voisi päästä nopeasti eroon.

Perheenäiti kirjoittaa:

  • Viikonloppunakin baarissa kaverini kanssa ollessa eräs inttipoika kehräsi koko illan kiinni minussa ja kävi ihan kuumana, luuli aluksi minua nuoremmaksi mutta kun kerroin ikäni ei tämä 19-vuotias meinannut pysyä housuissaan. Onhan tämä imartelevaa ja tavallaan huvittavaakin vastapainoa omalle pikkulapsiarjelle, ja tavallaan aika kuumottavaakin välillä huomata olevansa vielä nuorten miesten mieleen.

Perheenäidistä on hienoa, kun inttipoika tulee iskemään, koska on ihanaa havaita kelpaavansa nuorille ja viriileille miehille. Parikymppiselle sinkkunaiselle tavallinen inttijätkä on epätoivottu nobody, josta pitää hankkiutua äkkiä eroon. Parikymppisen sinkkunaiset viettävät aikansa baareissa ja Tinderissä, jossa kysyntää on aivan liikaa ja vääriltä miehiltä. Parikymppisen sinkkutytsyn ongelma piilee liikojen ehdokkaiden karsinnassa, mikä tekee hänestä hapannaaman.

Vastaanottavuuden lisäksi vanhemmat naiset luottavat paremmin itseensä, eikä heillä ole samanlaisia neurooseja kuin nuoremmilla sisarillaan. Nuorten naisten kanssa kaikki on vaikeampaa ja rasittavampaa.

Vanhemmissa naisissa nuorta miestä kiinnostaa myös muuttunut markkina-arvotilanne. Nuori mies on tottunut kerjäämään naisilta seksiä hattu kourassa ja maassa madellen, mutta vanhemman naisen kanssa puntit ovat tasoittuneet. Saattaakin olla niin, että nuoresta miehestä on tullut jahdattava palkinto, jolle vanhempi nainen tarjoaa driksuja ja taksikyydin. On ihanaa olla parisuhdeneuvottelujen arvokkaampi liha.

Perheenäiti kirjoittaa:

  • Mulle komea nuorimies kertoi ettei voi sietää noita omanikäisiä parikymppisiä, ne on kuulemma niin tyhjänkihertäjiä, ettei jaksa hetkeäkään. Siinä siis hänen näkökulmansa asiaan, ei minun. Kun hänen omat kaverinsa tulivat siihen juttelemaan meille, sanoi tämä nuori mies että ai että hänen kaverinsa ovat kateellisia kun hänellä on näin kaunista seuraa. Tuntui kyllä hyvälle :)

Nuorella miehellä on seksi mielessä ja sitä saadakseen hän lavertelee ihan mitä tarinoita tarvitaan. Tarinoissa lienee osa totta, loput imartelua. Kuten naisen ihastuneesta reaktiosta huomaamme, imartelu tehoaa hyvin, olipa sillä pohjaa tai ei, koska naiset hakevat baarista kokonaisvaltaista elämystä, jossa he saavat hetken kokea olevansa prinsessoja. Seksiä hakevan miehen osaksi jää tuon fantasian toteuttaminen naista suitsuttamalla.

Keskustelussa esitettiin monta "varma nakki" kommenttia. Vanhan nainen on varmempi nakki suostumaan seksiin, siinä missä nuoria naisia saa vongata urakalla. Niinhän asia tietenkin on. Mitä alhaisempi vonkauksen kohteen markkina-arvo on suhteessa vonkaajaan, sitä helpommaksi seksin saaminen tulee.

Vanhempi nainen kykenee kompensoimaan (ja paljon ylikin) laskeneen ulkonäkönsä käytöksellään. Vanhemmat naiset suostuvat tekemään temppuja ja pitämään nuoremman miehen seksuaalisesti tyytyväisenä, siinä missä nuoremmat naiset tyytyvät usein lahnailuun. Nuori nainen tietää, että suurin palkinto sijaitsee hänen vartalossaan, eikä nuoren naisen tarvitse vaivautua sen enempään. Miksi venyä kaikenlaisiin temppuihin miehen miellyttämiseksi, jos oma markkina-arvo on paljon korkeampi?

Nainen analysoi tilannetta keskusteluketjussa:

Kuulemma yli kolmekymppiset ovat sinut kroppansa kanssa, tietävät mikä seksissä toimii jne. Meillä ei ole kiinnostusta mihinkään yhteiseen elämään tietenkään, mutta seksi on kyllä kuumottavaa.

Sinä tulikin tiivistettyä vanhempien naisten viehätyksen perusta. Vanhempien naisten kanssa suhdepähkäilyt saa tiputettua pois ja jäljelle jää vain estoton hekuma.

81613 | 28 kommenttia.
15.06.2015 07:44

Törmäsin otsikon kysymykseen englanninkielisellä kysymyspalstalla.

Vastaukset olivat hämmentäviä ja vääriä.

  • "Et voi oikeastaan laskea markkina-arvoa, koska kyseessä on vertauskuva, eikä todellinen asia"

Tottakai markkina-arvoa voi laskea. Itse määrittelen markkina-arvon "potentiaaliseksi kysynnäksi pariutumismarkkinoilla".

Eri markkinoille on olemassa erilaisia markkina-arvoja, kuten seksisuhdemarkkinoille ja avioliittomarkkinoille. Voimme esimerkiksi ottaa rikkaan miehen ja kauniin naisen koehenkilöiksi. Sitten kysymme 100 vastakkaisen sukupuolen edustajalta: "kelpaako koehenkilömme sinulle seksipartneriksi tai aviokumppaniksi?" Vastauksena saamme eräällä mahdollisella koejärjestelyllä määritellyn markkina-arvon. 

Rikkaan miehen tapauksessa pelkkä varallisuuden paljastaminen ei kuitenkaan kerro miehestä kovinkaan paljoa: harva nainen innostuu miehestä vain siksi, että hän on rikas. Pitäisi tietää ainakin myös ulkonäkö, status ja ikä.

Testikysymys voitaisiin asettaa esimerkiksi seuraavasti:

  1. "Sinulla on mahdollisuus viettää seksintäyteinen yö rikkaan miehen/kauniin naisen kanssa. Suostutko tarjoukseen?"

Luultavasti suuri osa miehistä suostuisi, mutta kukaan nainen ei suostuisi vain sillä perusteella, että mies on rikas. Syynä naisten suostumattomuuteen ei olisi pelkästään muun tiedon puuttuminen rikkaasta miehestä, vaan seksuaalisen vaihdon dynamiikka. Suostuessaan seksiin kauniin naisen kanssa mies saa hyödykseen naisen kauneuden, joka antaa miehelle maksimaalisen hekuman. Rikkaan miehen kanssa sekstatessaan nainen ei saa paljon muuta, kuin etäisen lupauksen parisuhteesta, jossa nainen pääsee käsiksi miehen varallisuuteen.

Kysymyspalstan vastauksissa jatketaan seuraavasti:

  • "No, kai markkina-arvoa voi jotenkin yrittää laskea. Otetaan vaikkapa Hugh Hefner wannabe, joka rakentaa omana playboy-kartanon. Hän kykenee viettelemään ainakin yhden kauniin naisen. Mutta vastaavasti kainis nainen kykenee viettelemään ainakin yhden rikkaan miehen, joten emme pääse metaforaa pitemmälle".

Vastaajalla menevät sekaisin varallisuus ja status. Playboy-kartanon omistaja ei ole vain varakas, vaan korkean statuksen mies. Ja Hugh Hefner jakaa varallisuuttaan naisille siitä hyvästä, että naiset viettävät aikaansa hänen kanssaan. Tavallinen varakas mies ei yleensä niin tee.

Markkina-arvossa kyse on määristä ja laadusta: kuinka paljon ja kuinka tasokkaita partnereita henkilö kykenee viettelemään ja kuinka paljon muita hyötyjä henkilö kykenee hankkimaan seksuaalisuudellaan.

Nainen vastaa kysymykseen seuraavasti:

  • "Et voi vertailla kauniita naisia ja rikkaita miehiä keskenään. Rahalla ei ole mitään tekemistä seksuaalisen arvon kanssa. Jokaisella ihmisellä on oikeus tuntea itsensä arvokkaaksi sitoutuneessa parisuhteessa riippumatta hänen varallisuudestaan. Ja kauneus on katsojan silmissä, joten yksittäistä ihmistä viehättävä henkilö ei ole sitä välttämättä toiselle - siksi et voi laskea "markkina-arvoa".

Naisella menee ajatuskulussaan kaikki pieleen. Markkina-arvon käsitettä käytetään ensisijaisesti suhdetta markkinoilla etsiviin henkilöihin, eikä missään tapauksessa henkilön kokemaan arvostukseen sitoutuneessa parisuhteessa.

Markkina-arvo riippuu kysynnän suuruudesta, eli viehättyneiden henkilöiden määrästä. Kuinka moni sadasta koehenkilöstä pitää ihmistä viehättävänä?

Nainen esittää seuraavan vastauksen:

  • Rikkaan miehen markkina-arvo on korkeampi, koska naiskauneuden kokeminen on hyvin subjektiivista. Varallisuus on sen sijaan objektiivinen suure. Ja siinä missä naisen fyysinen kauneus häviää, miehen varallisuus pysyy ennallaan.

Tämäkään nainen ei ymmärrä, että markkina-arvossa kyse on kysynnän suuruudesta. Varallisuuden kokeminen viehättävänä piirteenä on myöskin subjektiivista. Ja naisen markkina-arvon lasku iän mukana on eria asia kuin markkina-arvo tällä hetkellä.

Vastaus

Kauniin naisen markkina-arvo on paljon korkeampi kuin rikkaalla miehellä.

Kaunis nainen kykenee saamaan ilman vaivaa lukemattoman paljon tasokkaita seksipartnereita. Kaunis nainen kykenee pääsemään helposti avioliittoon tasokkaan miehen kanssa.

Kaunis nainen voi miehen hankinnan lisäksi kerätä muita hyötyjä kauneudellaan, kuten ihailua, arvostusta, rahaa tai vaikkapa pestin tv-chatin juontajana.

Rikkaan miehen markkina-arvo on korkeampi kuin köyhällä miehellä, mutta miehen rikkaus ei nosta hänen markkina-arvoaan pilviin, eikä hänen peräänsä vihellellä kaduilla.

81494 | 20 kommenttia.

Tämän blogin kommentoiduimmat

Uusimmat kysymykset

Niukentuneet kuukautiset - 5.06.2016 19:26
Vaihdevuosivaivatko? - 2.06.2016 15:15
Bartholinin rauhaset - 2.06.2016 15:00
Hermokipu - 4.07.2015 13:04
Vieroitusoireet - 2.07.2015 19:31
pitkittynyt olkapääkipu - 2.07.2015 15:05
Polvikivut - 2.07.2015 14:41