Ääneen luettu artikkeli: sisäänhengitettävien lääkkeiden käyttö - selkokielinen

Kuuntele sivun teksti

Annossumuttimessa lääkeaine on hienojakoista ja se on sekoitettu ponnekaasuun. Lääkettä sisältävä kaasu hengitetään annostelijan avulla elimistöön eli keuhkojen pinnalle.

Sumuttimesta käytetään myös nimiä annosaerosoli tai astmapiippu.

Sumutin antaa joka painalluksella saman määrän lääkettä.

Pienikokoinen sumutin on helppo pitää aina mukana. Sumutin ei rikkoudu helposti, mutta se ei kestä kuumuutta eikä pakkasta.

On tärkeää, että osaat käyttää annossumutinta oikein. Silloin sumuttimen lääkeaine pääsee sisäänhengityksen mukana keuhkoihin asti.

Seuraavassa ohjeessa kerrotaan, miten sumutinta käytetään.

Annossumuttimen käyttö

  1. Yski lima pois keuhkoista, jotta lääke pääsee limakalvoille asti.
  2. Poista suojus annossumuttimen suukappaleesta. Ravista sumutinta, jotta lääkeaine ja ponnekaasu sekoittuvat tasaisesti. Pidä sumutinta pystyasennossa peukalon ja etusormen välissä.
  3. Puhalla keuhkot tyhjiksi. Älä puhalla sumuttimeen, sillä hengityksen kosteus saa lääkeaineen tarttumaan annostelijan seinämiin.
  4. Aseta annostelijan suukappale tiukasti hampaiden väliin ja huulet sen ympärille. Varmista, että kieli ei estä sumutteen pääsyä hengitysteihin.
  5. Hengitä hitaasti syvään sisään. Paina säiliötä etusormella heti, kun aloitat sisäänhengityksen. Jatka sisäänhengitystä, kunnes keuhkot ovat täynnä ilmaa. Pidätä hengitystäsi noin 10 sekuntia. Laita suukappaleen suojus paikoilleen.
  6. Hengitä vapaasti ulos nenän kautta.
  7. Odota noin 5–10 minuuttia, että lääke ehtii vaikuttaa. Ota vasta tämän jälkeen toinen annos, mikäli se on tarpeen.
  8. Annossumuttimen muoviosat täytyy huuhdella silloin tällöin kuumalla vedellä. Ota patruuna irti ennen huuhtelua. Anna muoviosien kuivua ennen kuin käytät sumutinta seuraavan kerran.

Annossumuttimeen voi liittää sumutussäiliön eli tilajatkeen, joka tehostaa lääkkeen imeytymistä ja helpottaa hengittämistä.

Tilajatke helpottaa lääkkeen ottamista, jos sinun on vaikeaa pitää annossumutinta kädessä.

Tilajatkeen avulla lääke laukaistaan säiliöön, josta se hengitetään elimistöön. Tilajatkemääräyksen saat tarvittaessa lääkäriltä.

Jauheannostelija

Jauheannostelijoissa lääke on jauhemaisessa muodossa. Jauhe hengitetään annostelijan avulla elimistöön eli keuhkojen pinnalle.

Jauhe on joko puhdasta lääkettä tai kantaja-aineen ja lääkkeen sekoitus. Kantaja-aine on tavallisesti laktoosia.

Jauheannostelijoita on erimallisia. Inhalaatiojauhetta on saatavana kapseleissa, jauhesäiliöissä tai inhalaattoreissa, joihin on pakattu useita annoksia.

Jauheannostelijat ovat helppoja kuljettaa mukana, eivätkä ne rikkoudu pakkasessa. Jauhe kuitenkin paakkuuntuu herkästi kosteuden takia.

Säilytä siis jauheannostelijasi kuivassa paikassa huoneenlämmössä.

Muista myös puhdistaa annostelija pakkauksesta löytyvän ohjeen mukaisesti.

Seuraavassa ohjeessa selitetään, miten jauheannostelijaa käytetään.

Jauheannostelijan käyttö

  1. Yski lima pois keuhkoista, jotta lääke pääsee limakalvoille asti.
  2. Säädä annos valmiiksi ennen kuin viet annostelijan suuhun. Annostelijoita on erilaisia, joten tutustu etukäteen, miten annos säädetään annostelijaan. Pakkauksessa on ohje mukana.
  3. Puhalla keuhkot tyhjiksi, mutta älä puhalla annostelijan läpi, sillä hengityksen kosteus saa jauheen paakkuuntumaan.
  4. Aseta annostelijan suukappale tiukasti hampaiden väliin ja huulet sen ympärille. Varmista, että kieli ei estä jauheen pääsyä hengitysteihin.
  5. Vedä syvään henkeä. Jauhe kulkeutuu keuhkoihin. Pidätä hengitystäsi noin 10 sekuntia.
  6. Hengitä vapaasti ulos nenän kautta. Varsinkin hoitava lääke kannattaa hengittää ulos nenän kautta.
  7. Odota noin 5–10 minuuttia, että lääke ehtii vaikuttaa. Ota vasta tämän jälkeen toinen annos, mikäli se on tarpeen.

Lääkesumutin eli Spira-laite

Lääkesumutin eli Spira-laite toimii sähköllä. Sillä voidaan ottaa nestemäisiä astmalääkkeitä.

Lääkkeiden annostelu tehostuu, kun laite muuttaa nestemäisen lääkkeen lääkesumuksi.

Sumuttimen avulla on helppo hengittää tavallista suurempia määriä lääkettä.

Hengenahdistuskohtauksen aikana Spira-laitetta voi olla helpompi käyttää kuin tavallista annossumutinta tai jauheannostelijaa.

Lääke kulkeutuu hengitysteihin sisäänhengityksen aikana, kuten muillakin lääkkeenottolaitteilla. Lääkäri määrää jokaiselle yksilöllisesti käytettävän lääkkeen ja lääkkeenottokerrat.

Spira-laitteen saat lainaksi omasta terveyskeskuksestasi tai sairaalan apuvälinelainaamosta.

Laitteen mukana saat myös laitteen käyttö- ja kokoamisohjeet. Sinulle neuvotaan, miten huollat ja puhdistat laitteen.

Astmahoitaja tai omalääkäri tarkistaa säännöllisin väliajoin, onko sinulla ongelmia laitteen kanssa tai tarvitsetko laitetta edelleen sairautesi hoidossa.

Lähde: OAMK:n OMSU-hanke


 

Löydä lisätietoa hakusanalla

Mitä seuraavaksi?

Verkkovastaanotto

Kysy lääkärin mielipidettä kätevällä etävastaanotolla. Mikäli et tarvitse vastausta heti, lähetä kysymys jollekin kymmenistä Terve.fi:n asiantuntijoista.

Varaa aika lääkärille

Varaa aika lääkärin tai muun terveydenhuollon ammattilaisen vastaanotolle: