Liikunta pitää viisikymppisten aivot vetreinä

Säännöllinen liikunta voi brittitutkijoiden mukaan estää tai lykätä yli 50-vuotiaiden muistin ja muiden kognitiivisten mielentoimintojen heikentymistä.

Brittien havainnot perustuvat 39 aikaisemman tutkimuksen aineistojen yhteisanalyysiin, ja niiden perusteella liikunta parantaa osallistujien testituloksia riippumatta siitä, millä tasolla henkilön kognitiiviset toiminnot alun perin ovat.

Potentiaaliset hyödyt saadakseen liikunnan on oltava vähintään kohtuullisen rasittavaa ja sitä pitää harrastaa 45–60 minuuttia kerralla. Yhteys koskee kuntoliikuntaa, lihasharjoittelua, niiden yhdistelmää sekä taijita. Taijin kohdalla tulokset perustuvat kuitenkin vain kahteen tutkimukseen, joten niihin kannattaa suhtautua varauksella.

Tutkimus julkaistiin British Journal of Sports Medicine -lehdessä.

Uutispalvelu Duodecim 

Lähde:

British Journal of Sports Medicine

© 2017 Duodecim

Lue lisää:

Reseptiksi urheilua? Nyt se on mahdollista Ranskassa

Mieliala ja liikunta

Vähäinenkin liikunta tekee hyvää - jo 15 minuuttia päivässä edistää terveyttä

0 kommenttia

Kommentoi

Löydä lisätietoa hakusanalla

Mitä seuraavaksi?

Verkkovastaanotto

Kysy lääkärin mielipidettä kätevällä etävastaanotolla. Mikäli et tarvitse vastausta heti, lähetä kysymys jollekin kymmenistä Terve.fi:n asiantuntijoista.

Varaa aika lääkärille

Varaa aika lääkärin tai muun terveydenhuollon ammattilaisen vastaanotolle:

Lisää uusi kommentti

Lähettämällä tämän lomakkeen hyväksyt Mollomin tietosuojalausekkeen.