Vesijuoksu kunnon kohottajana ja painonhallinnan apuvälineenä

Vesi elementtinä luo kuntoilijalle erinomaisen harjoitteluympäristön veden vastustaessa sopivasti liikettä. Toisaalta vesi tukee vartaloa ja veden noste helpottaa lihastyötä. Ei ihme että uinnin rinnalle on syntynyt uusi kasvava laji, vesijuoksu, jonka harrastaminen ei rajoitu pelkästään uimahalleihin. Luontoliikkujat ovat myös löytäneet lajin kesäisen version järvihölkän.

Hölkkää vedessä


Mistä tässä sitten on kyse? Vedessä yksinkertaisesti juostaan tai kävellään niin kuin maalla, mutta hartioita myöten vedessä. Kuntoilijaa kannattelee vedessä vesivyö, joka mahdollistaa pystyasennon ja syvässä vedessä hölkkäämisen. On kuitenkin muistettava, että vesijuoksussa apuvälineenä selkään kiinnitettävä juoksuvyö ei ole pelastusliivi, joten uimataidottomalle vesijuoksijalle on valvonta tärkeää. Lisävarusteena juoksijalla voi olla uimahansikkaat käsissä ja uimakengät jaloissa.

Tehokas apuväline painonhallintaan


Vesijuoksun kasvavaa kiinnostusta lisää sen soveltuvuus lähes kaikille ikään, kokoon ja kuntoon katsomatta. Tuki- ja liikuntaelinoireista kärsiville, kuten alaraajojen nivelkivuista tai niska- ja selkäkivuista oirehtiville vesiympäristö sopii mainiosti kunnon kohentamiseen. Erityisesti laihduttajien mielenkiintoa lajia kohtaan on lisännyt energiankulutuksen huomattava kasvu vedessä. Esimerkiksi uimahallilämpöisessä 27-asteisessa vedessä lämmönhukan vaikutuksesta kuluu levossa keskimäärin 40 prosenttia enemmän energiaa kuin kuivalla maalla. Kun tähän lisätään aktiivisen liikunnan osuus, energiankulutus lisääntyy suorassa suhteessa liikunnan tehoon ja kestoon. Vesiliikunnalla on lisäksi todettu olevan lihasmassaa lisäävä vaikutus, mikä tarkoittaa käytännössä lihasten kiinteytymistä.

Lajitekniikan alkeet


Lajitekniikka kannattaa opetella rauhallisella rytmillä. Vesijuoksija etenee vartalo lievässä etunojassa. Jalat tekevät rytmikkäitä juoksuliikkeitä käsien kauhoessa vettä taaksepäin vartalon sivulla kyynärpäät 90 asteen kulmassa sormet yhdessä. Mitä nopeampi juoksutempo on, sitä tehokkaampi ja rasittavampi harjoituksesta tulee. On mielenkiintoista havaita, että vesi ottaa juoksijan vastaan todellakin joka suunnasta, yllättävätkin lihakset joutuvat töihin. Maratoonarin taloudellinen askellus ei enää toimikaan, vaan vesijuoksu koettelee samalla kaikkia suuria lihasryhmiä.

Suomalaiset lajin edelläkävijöinä


Vesijuoksun suurta suomalaista innostuneisuutta kuvaa se että lajin ensimmäiset maailmanmestaruuskilpailut järjestetään heinäkuussa Jyväskylän seudulla. Vesivyön hankkimalla pääsee siis mukavasti alkuun, vaikkei välttämättä vielä lajin MM-kisoihin tähtäisikään. Kieltämättä houkuttelevalta ajatukselta tuntuisi katsoa hellepäivän jälkeistä auringonlaskua liikuntatuokion aikana uudesta perspektiivistä.

0 kommenttia

Kommentoi

Löydä lisätietoa hakusanalla

Mitä seuraavaksi?

Verkkovastaanotto

Haluatko kuulla terveydenhuollon ammattilaisen mielipiteen tai uusia reseptin?

Verkkovastaanotolla (hinta 9,90 € Kela-korvauksen jälkeen) saat heti yhteyden paikalla olevaan asiantuntijaan pikaviestin tai videochatin välityksellä.

Mikäli et tarvitse vastausta heti, voit lähettää kysymyksen jollekin kymmenistä Terve.fi:n asiantuntijoista. Kysy asiantuntijalta

Siirry verkkovastaanotolle

Lataa Meedocin sovellus

Get it on Google Play

Yhteistyössä Meedoc

Varaa aika lääkärille

Varaa aika lääkärin tai muun terveydenhuoltoalan ammattilaisen vastaanotolle valitsemallesi lääkäriasemalle.

Ajan varaaminen palvelun kautta on maksutonta.

Ajanvaraukseen

Yhteistyössä Tohtorille.fi

Lisää uusi kommentti

Lähettämällä tämän lomakkeen hyväksyt Mollomin tietosuojalausekkeen.