vajaatoiminta | Terve.fi

Journal of the American Society of Nephrology-lehdessä julkaistu tutkimus kertoo, kuinka munuaisairauksien riskejä on mahdollista ennakoida. Tähän mennessä munuaisten vajaatoiminnan riskejä ei ole osattu erikseen tutkia.

Koska munuaisten vajaatoiminta voi olla hengenvaarallinen sairaus, tutkijat tahtoivat kehittää periaatteen, jonka avulla potilaan munuaissairausriski voitaisiin ennakoida. Tutkimukseen osallistui yli 2, 8 miljoonaa aikuista, joilla ei ollut munuaissairauksia tutkimuksen alussa.

sauvakävelySydämen vajaatoiminnasta kärsivät henkilöt hyötyvät sauvakävelystä tavallista kävelyä enemmän, osoittaa serbialaistutkimus. Tutkijoiden mukaan potilaat myös kokivat sauvojen antavan tukea muuten hankalaksi koetun kävelylenkin aikana.

tumppiTytöt näyttävät kärsivän poikia enemmän passiivisen tupakoinnin aiheuttamista ongelmista, väittävät Cincinnatin yliopiston lääketieteen yksikön tutkijat. Tyttöjen keuhkojen toimintakyky oli jopa kuusi kertaa huonompi poikiin verrattuna heidän hengitettyään tupakin savua.

koulutyttöTytöt näyttävät kärsivän poikia enemmän passiivisen tupakoinnin aiheuttamista ongelmista, väittävät Cincinnatin yliopiston lääketieteen yksikön tutkijat. Tyttöjen keuhkojen toimintakyky oli jopa kuusi kertaa huonompi poikiin verrattuna heidän hengitettyään tupakin savua.

sydänkäyräJos olet mies, kuolet todennäköisemmin sydäntauteihin kuin nainen. Tyly tuomio käy ilmi Meta-Analysis Global Group in Chronic Heart Failure (MAGGIC) nimisestä kansainvälisestä suurtutkimuksesta, joka koosti yli 40 000 nais- ja miespotilaan tiedot yhteen.

Elintavoillaan voi suuresti vaikuttaa siihen kuinka todennäköisesti sairastuu sydämen vajaatoimintaan.

Tieto perustuu pitkälti suomalaisvoimin tehtyyn tutkimukseen, jossa 18 000 suomalaismiestä ja 20 000 -naista seurattiin keskimäärin neljäntoista vuoden ajan. Osallistujat olivat 25-74-vuotiaita tutkimuksen alkaessa.

Lääketieteellinen harppaus voi pelastaa satoja tuhansiaKolme dialyysipotilasta on saanut maailman ensimmäisiä luovuttajan ihosoluista valmistettuja verisuonia Puolassa.

Suolaa välttävät nuoruustyypin diabeetikot saattavat altistua vakavalle munuaissairaudelle, suomalaistutkimus vihjaa. Havainto on hyvin yllättävä ja siksi varmistettava lisätutkimuksissa.

 

Tutkimuksessa vähiten suolaa syövät potilaat olivat suurimmassa vaarassa sairastua loppuvaiheen munuaisten vajaatoimintaan. Riski kuolla kymmenen seurantavuoden aikana oli niin ikään suurentunut suolaa vähän, mutta myös paljon nauttivilla. Suolan saanti pääteltiin virtsan suolapitoisuudesta.

 

Raskauden aikana on mahdollista saada useita erilaisia komplikaatioita, joista monet ovat onneksi harvinaisia. Eräs tällainen harvinainen raskauteen liittyvä komplikaatio on aivoinfarkti. Naisten aivoinfarktiriski nousee jonkin verran raskauden ja synnytyksen aikana ja jälkeen, mutta ne ovat kuitenkin loppupeleissä varsin epätavallisia.

Influenssarokotuksesta hyötyä varsinkin sydänsairailleSydän- ja verisuonitauteja sairastavien kannattaisi ottaa influenssarokotus, sillä sen avulla he voivat ehkäistä uusia sydänoireita, tuore tutkimus

Sivut