ravintokuitu | Terve.fi

Runsaasti kuituja ravinnostaan saavat välttyvät muita helpommin aikuistyypin diabetekselta, mutta kaikki eivät tätä hyötyä saa geeniensä takia.

 

Tieto perustuu tutkimukseen, jossa ravintokuitujen ja diabeteksen yhteyttä selvitettiin 3 200 naisen ja 2 300 miehen avulla.

 

Iowan yliopiston tutkijat ovat löytäneet halvan ja lääkkeettömän keinon korkeasta kolesterolista kärsivien miesten avuksi: pellavansiemenet. Tutkijoiden mukaan jo pienikin määrä pellavansiemeniä ruokavaliossa nimittäin auttaa kolesterolin hallinnassa.

Leivät

Viljavalmisteet

Kasvikset

Hedelmät ja marjat

Pähkinät ja siemenet

Esimerkkejä ravintoaineiden kuitupitoisuuksista

Ravintokuitua on kasvikunnan tuotteissa: viljavalmisteissa, kasviksissa, hedelmissä ja marjoissa sekä pähkinöissä ja siemenissä. Lihassa, kalassa, maidossa ja rasvoissa ei ole kuitua.

Ravintokuidulla on useita positiivisia terveysvaikutuksia. Ravintokuidut torjuvat muun muassa monia eri sairauksia ja auttavat kontrolloimaan verenpainetta. Mutta tuoreen tutkimuksen mukaan ravintokuiduilla on myös – ainakin yksi – huono puoli.

Espanjalaistutkimuksen mukaan [elink=http://www.poliklinikka.fi/metabolinen_oireyhtyma/]metabolinen oireyhtymä[/elink] kehittyy muita harvemmin henkilöille, jotka noudattavat ns. välimerellistä ruokavaliota eli syövät runsaasti kasviksia, palkokasveja, hedelmiä, kuituja ja kalaa sekä vähänlaisesti lihaa ja maitotuotteita. Myös kohtuullinen alkoholinkäyttö liittyi pienentyneeseen sairastumisriskiin.

Kuitupitoisen aamiaisen nauttiminen saattaa pienentää sydämen vajaatoiminnan vaaraa, todetaan tuoreessa yhdysvaltalaistutkimuksessa. Tutkimukseen osallistui yli 21 000 henkilöä, joista noin tuhannella todettiin sydämen vajaatoiminta keskimäärin 20-vuotisen seurannan aikana.

Luonnollisessa muodossaan oleva selluloosapitoinen ravintokuitu kuten lese näyttäisi olevan [elink=http://www.poliklinikka.fi/paksu-_ja_perasuolen_syopa/]paksusuolisyövän[/elink] kannalta suositeltavin kuitumuoto, ravitsemustieteen professori Marja Mutanen totesi Valtakunnallisilla Ravitsemuspäivillä. Fermentoituvaan ravintokuituun, esimerkiksi inuliiniin, hän suhtautuu kriittisesti.

Runsaskuituinen muroaamiainen näyttää hillitsevän ruokahalua ja vähentävän päivän seuraavalla aterialla nautittua ruokamäärää. Aamuinen kuituannos vaikuttaa myös tulevan aterian aiheuttamaan glukoosivasteeseen.

Kasvikset ovat tutkitusti mitä terveellisintä syötävää, sillä runsas kasvisten käyttö vähentää riskiä sairastua sydän- ja verisuonitauteihin, aikuisiän diabetekseen ja tiettyihin syöpätyyppeihin. Arvioiden mukaan jopa kolmannes syöpätapauksista voitaisiin välttää syömällä enemmän kasviksia. Lisäksi kasvikset auttavat painonhallinnassa, koska ne täyttävät vatsaa syrjäyttäen epäterveellisempiä ruokia.

Verensokeria nopeasti nostavat hiilihydraatit saattavat lisätä [elink=http://www.poliklinikka.fi/?page=9779819]silmänpohjan ikärappeuman[/elink] riskiä, tuore tutkimus osoittaa. Tutkijoiden mukaan silmänpohjan ikärappeumista 20 prosenttia voitaisiin ehkäistä matalan glykeemisen indeksin (GI)GI-arvo ruokavaliolla.

Sivut