mansikka | Terve.fi

Suomessa on todettu kuluvana vuonna jo seitsemän sairastumista A-hepatiittiin, kertoo Helsingin Sanomat. Epäilys on, että tautien takana ovat ulkomaiset pakastemarjat, joita on syöty kuumentamatta.

Koko viime vuonna Suomessa todettiin HS:n mukaan yhdeksän hepatiitti A -tapausta.

HS:n jutussa kerrotaan, että suurin osa Suomessa tänä vuonna sairastuneista oli syönyt pakastettuja mansikoita, mustikoita, mustaherukoita ja vadelmia kuumentamattomina.

Mustikoita ja mansikoita joka viikko syövät saattavat säästyä sydänkohtaukselta muita todennäköisemmin, Harvardin tutkimus osoittaa.

Verrattuna marjoja vain satunnaisesti syöviin sydänkohtausriski oli tutkimuksessa kolmanneksen pienempi naisilla, jotka söivät mansikoita tai mustikoita kolmesti viikossa. Yhteys havaittiin riippumatta naisten muusta ruokavaliosta, ja myös naisilla, jotka söivät runsaasti vihanneksia ja hedelmiä. Myöskään muut elintavat tai sairaudet eivät selittäneet tuloksia.

Tiesitkö, että tietyissä hedelmissä ja luonnotuotteissa on runsaasti ainesosia, jotka pitävät ihon joustavana, pehmeänä ja auttavat sitä taistelemaan ikääntymisen vaikutuksia vastaan?
Jos haluat hoitaa ihoasi luonnollisesti, kerää ostoskoriisi nämä viisi CBS Newsin listaamaa tuotetta.

Entistä valkoisempi hymy tuntuu kiinnostavan yhä useampia: hammaslääkärien tekemien hampaiden valkaisujen lisäksi markkinoille on tullut lisää kotona käytettäviä kemiallisia hampaidenvalkaisutuotteita. Mikäli valkoisemman hymyn saaminen kuulostaa houkuttelevalta, mutta kemiallisten valkaisuaineiden käyttäminen ei, voit ottaa vinkkiä seuraavista American Academy of Cosmetic Dentistryn suosittelemista hampaita vaalentavista ruoka-aineista.

 

Mansikanmakuista vaalennusta

 

Marjat voivat tasoittaa sokerin aiheuttamaa verensokerin nopeaa nousua ja laskua, osoitti Itä-Suomen yliopiston tutkimus. Suurten verensokerin vaihteluiden tiedetään olevan terveydelle haitallisia ja ne voivat altistaa tyypin 2 diabetekselle.

Raskausaikana et pidä huolta vain omasta vartalostasi, vaan autat myös sisälläsi kasvavaa vauvaa kehittymään ja kasvamaan.

Terveellisen ruokavalion rinnalla yhtä tärkeää on se, mitä ruokia sinun tulisi välttää. Useimmilla naisilla suurin huolenaihe on nimenomaan se, mitä he saavat ja mitä he eivät saisi syödä.

Raskausaikana vältettävistä ruoka-aineita voi lukea lisää Helistimen artikkelissa Raskaudenaikaiset ruokavaliosuositukset - mitä tulisi välttää?

Sata grammaa marjoja ja lasillinen mehua päivässä voi laskea verenpainetta, lisätä hyödyllistä HDL-kolesterolia ja parantaa verihiutaleiden toimintaa. Suomalaistutkimuksen tulokset viittaavat siihen, että marjat ja niiden terveelliset polyfenolit saattavat olla avuksi sydän- ja verisuonitautien ehkäisemisessä.

Mitäpä olisi kesä ilman mansikoita? Tuo peltojen punainen kulta kuuluu erottamattomasti kesäisiin herkutteluhetkiin ja harva meistä voi vastustaa esimerkiksi makoisaa mansikkakakkua. Tai mansikoita kermavaahdolla. Tai mansikoita ja lettuja. Tai mansikoita ja jäätelöä. Tai mansikkamaitoa. Maistuvat punakylkiset herkkumarjat sellaisinaankin, ja paljaaltaan nautittuna ne ovat hyvällä omallatunnolla popsittavaa herkkua myös linjoistaan huolehtiville. Makeanhimon iskiessä mansikat korvaavat mainiosti epäterveellisemmät sokeripommit kuten karkit ja suklaat.