Diabetes | Terve.fi

Suurten teiden varsilla kasvavat lapset saattavat saksalaistutkijoiden mukaan sairastua muita todennäköisemmin glukoosi- ja insuliiniaineenvaihdunnan häiriöihin, jotka saattavat myöhemmin johtaa diabetekseen. Tutkimuksessaan he havaitsivat yhteyden ilman pienhiukkasten, typpidioksidipäästöjen ja he

Paras ratkaisu ei aina ole se, joka pulpahtaa mieleen ensimmäiseksi. Rahan syytäminen ei auta hoitojonojen lyhentämisessä, kerrotaan Aamulehden tuoreessa jutussa.

Vaikka euroja ja resursseja kuinka pumpattaisiin, ei ole koskaan mahdollista saada kaikkia hoitojonoja pois. Näin sanoo Aamulehden jutussa professori, ylilääkäri Anja Tuulonen Tampereen yliopistollisen sairaalan (Tays) Silmäkeskuksesta.

Helli aivojasi rasvaisella kalalla ja kahvilla. Kyllä, luit oikein: kahvilla. Keski-iässä 3–5 kahvikupillista päivässä juovilla oli pienempi riski sairastua muistisairauteen iäkkäänä

 

Runsaasti magnesiumia ravinnostaan saavat kuolevat sepelvaltimotautiin muita harvemmin. Tästä huolimatta magnesium ei vähennä riskiä sairastua sepelvaltimotautiin, tuore tutkimus osoittaa.

Magnesiumin on aiemmin osoitettu pienentävän äkillisen sydänperäisen kuoleman vaaraa sekä mm. diabetesriskiä. Sepelvaltimotautikuolleisuutta koskevat havainnot ovat kuitenkin uusia.

Parikymppisenä kertyneet liikakilot saattavat tanskalaistutkimuksen mukaan olla luultua suurempi terveysriski. Tanskalaisten tulosten perusteella esimerkiksi sydänkohtaukset, diabetes, laskimoveritulpat ja näistä johtuvat kuolemat uhkaavat jo ennen 55 vuoden ikää, jos liikakiloja on kertynyt huomattavasti jo 22 vuoden iässä.

Sydän- ja verisuonitautien riskitekijät voivat ennustaa mielentoimintojen heikentymistä jopa hieman paremmin kuin dementiariskin tutkimiseen käytettävät arvioinnit.

Aivoinfarktiin sairastuneet kärsivät usein hermosäryistä ja muista kroonisista kiputiloista, tuore kanadalaistutkimus osoittaa. Osalla potilaista kipuiluun voi liittyä myös muistin ja muiden kognitiivisten mielentoimintojen heikentymistä.

Lihavuuden ja diabeteksen yhteys tunnetaan hyvin, mutta nyt yhteys on saanut vankkaa lisävahvistusta Kuubasta. Tuore kuubalaisyhdysvaltalainen tutkimus nimittäin osoittaa, että jo viiden kilon tiputus kuubalaisten keskimääräisessä painossa 1990-luvun alussa johti aikuistyypin diabeteksen ja sydänsairauksien huomattavaan vähentymiseen.

Parikymppisenä kertyneet liikakilot voivat vuosien varrella suurentaa riskiä sairastua munuaissairauteen, tuore brittitutkimus osoittaa. Lihavuuteen liittyvä riski on huomattava, ja vähentämällä nuorten aikuisten lihavuutta munuaissairaus voisi vähentyä merkittävästi.

Sivut