Liikuntasovellusten synkkä puoli

Ennen niin yksinkertainen liikunnan maailma on nykyisin tulvillaan jos jonkinlaisia vempaimia. Liikkuminen on muuttunut mielen ja kehon kokemuksesta mielen, liikuntalaitteen ja kehon kokemukseksi, julistaa personal trainer Johnny Adamic The Daily Beastissa.

Kuka käskee ottamaan torkut?

– Emme luota itseemme enää, Adamic sanoo.

Kehon kuunteleminen on jäänyt taka-alalle. Emme osaa enää itse reagoida, jos huomaamme olevamme janoisia tai tarvitsemme torkut. Sen sijaan käännymme fitness-sovelluksien puoleen apua kaivaten.

Personal trainerina Adamic kuitenkin tunnustaa liikuntasovellusten ja -laitteiden hyödyt.

– Jos sinulla on puhelimessa liikuntasovellus tai omistat aktiivisuusrannekkeen, olet kiinnostunut terveydestäsi, eikä se ole huono asia.

”Terveys ei ole mustavalkoista”

Sovellukset ja mittarit ovat kuitenkin hyvin yksipuolisia. Ne muodostavat kulloisenkin mielipiteensä käyttäjän aktiivisuudesta hyvin rajallisten määreiden mukaan. Esimerkiksi askelien ja kalorien määrä, unessa tapahtuva liikkuminen tai sydämen syke antavat hyvin vinoutuneen kuvan terveydestä.

– Terveys ei ole mustavalkoista. Kaksi tuntia soutulaitteessa ei mitätöi syömääsi pitsaa, Adamic huomauttaa.

Kulttuuriset, geneettiset ja jopa arjen toiminnot, kuten se, antaako kissasi sinun nukkua rauhassa yöllä, vaikuttavat Adamicin mukaan terveyteen. Tällaisia asioita sovellukset eivät osaa mitata.

Yhdysvalloissa lähes puolella aikuisväestöstä on älypuhelin. Lähes puolessa näistä älypuhelimista on liikunta- tai ravintosovellus. Iso osa ihmisistä tekee isoja oletuksia terveydestään heppoisin perustein.

Kirjoita tunteet ylös

Aktiivisuusranneke kädessä lenkki päivällisen jälkeen saattaa kuulostaa inspiroivalta. Mutta ei kai lenkille kannata lähteä, jos vehkeen akku on loppu eivätkä askeleet kirjaudu minnekään?

Kalorien laskeminen sovelluksen kautta ei ratkaise ongelmia. Sen sijaan se, että kirjoitat ylös, miltä sinusta kunakin hetkenä tuntuu, voi auttaa tulkitsemaan omaa vointia aivan eri tavalla.

Oman tukkoisen fiiliksen tulkitseminen silloin, kun on syönyt sokeripommin, voi auttaa päättämään, mitä kannattaisi tehdä ja mitä ei.

– Liikuntasovelluksen ei pitäisi ajaa meitä liikkumaan. Syiden pitäisi lähteä itsestä: siitä, miltä meistä tuntuu ja millaista oloa haluamme, Adamic sanoo.

Heitä siis pyyhe seuraavalla kerralla juoksumaton näytön eteen ja kuuntele kehoasi.

Lähde: The Daily Beast

Lue myös:

Omat terveystiedot mukana kännykässä

Räpläätkö koko ajan kännykkää? Näin voit vähentää

0 kommenttia

Kommentoi

Löydä lisätietoa hakusanalla

Mitä seuraavaksi?

Verkkovastaanotto

Kysy lääkärin mielipidettä kätevällä etävastaanotolla. Mikäli et tarvitse vastausta heti, lähetä kysymys jollekin kymmenistä Terve.fi:n asiantuntijoista.

Varaa aika lääkärille

Varaa aika lääkärin tai muun terveydenhuollon ammattilaisen vastaanotolle:


Lisää uusi kommentti

Lähettämällä tämän lomakkeen hyväksyt Mollomin tietosuojalausekkeen.